Blocket införde BankID för att hindra blåsningar mot bilköpare. Men nya bedrägerier drabbar de som ska köpa bil.
– Klassiskt tillvägagångssätt. Man ska inte överföra pengar för en vara man inte har framför sig, säger kommunpolis Niklas Öberg till Ystad Allehanda.
År 2024 lovade Blocket att sajten skulle bli säkrare. BankID infördes, och det verkade som om bedragarnas tid äntligen var över. Bakgrunden var enkel: Blocket kämpade med problem med bedrägerier.
– BankID kommer att försvåra betydligt för dem som försöker att använda vår plattform som verktyg i den här typen av olagligt beteende, skrev Blocket i ett pressmeddelande.
Men trots förändringen fortsätter rapporter om bedrägerier på sajten, och nyheter om lurade bilköpare dyker upp. Nyligen rapporterade Skånska Dagbladet om två bröder som kontaktade en person angående en bilannons på Blocket. Bröderna och säljaren kom överens om en handpenning på 25 000 kronor som betalades via swish. Efter överföringen gick det inte längre att få kontakt med säljaren, och bröderna såg sina pengar försvinna.
Flera andra fall rapporteras också av tidningar runt om i Sverige, både när det gäller bilar och andra varor som mobiltelefoner. I måndags polisanmälde en man i Skurup att han blivit blåst på handpenningen som han swishade till en bilköpare.
– Klassiskt tillvägagångssätt. Man ska inte överföra pengar för en vara man inte har framför sig, säger kommunpolis Niklas Öberg till Ystad Allehanda.
Carup har flera gånger försökt få en kommentar från Blocket om hur konsumenter ska skydda sig, men företaget har inte velat svara på frågorna. På sin webbplats uppmanar Blocket användare att kontrollera köparens profil, och se om personen är verifierad med BankID. Men trots detta fortsätter bedrägerier trots att BankID krävs. Som bilköpare gäller det att vara försiktig, även fast säljaren behöver identifiera sig med Bank-ID.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















