Äktenskapet mellan Scania och MAN har varit allt annat än lyckligt.
Det medger Scaniachefen Christian Levin i en intervju.
– Det har varit inbördeskrig, säger Christian Levin till Dagens Industri.
Sedan 2021 är Christian Levin (57) VD för Scania och Traton, som är deras försäljningsbolag i Italien. Han har varit med om hela resan hur Volkswagen sakta men säkert tog över Scania. Tyskarna hade tidigare framgångsrikt integrerat på personbilssidan. Nu trodde de att man kunde göra detsamma med lastbilarna och försökte därför integrera Scania med den tyska giganten MAN.
– Hela konceptet var fel, där man satte ett holdingbolag på toppen av två hyggligt jämnstora bolag och ett tredje bolag, och sa att man skulle samarbeta, annars fick man typ stryk. I vår värld funkar inte det där. Scania upplevde sig oändligt mycket bättre och MAN är ett 250-årigt superstolt bayerskt gammalt företag. Det gick inte, säger Christian Levin till DI.se.
Han erkänner ärligt att det har varit en konfliktfylld tid. Dessutom har tyskarna uppfattat den uppstudsiga svensken som rebellisk. Han vägrat att ställa sig in i ledet och blivit hotad med avsked flera gånger. Det har varit tongångarna genom hela hans karriär.
Christian Levin blev ombedd av tidigare chefen Leif Östling att flytta till Italien 2006 och ta över Traton. Det första han gjorde var att koppla upp sig direkt mot fabrikerna i Frankrike och Nederländerna, det uppskattades inte i Södertälje.
När det blev för jobbigt erkände Christian Levin att han ibland fick ringa till Leif Östling för att få stöd och att han alltid varit en klippa.
Han är chef över ett av Sveriges stoltaste företag, och deet har varit en svår resa att försöka få den svenska och tyska företagskulturen att smälta samman.
– Det uppfattades dock som en krigshandling från München. Det är klart att jag insåg att det här blir en jävla resa, säger Christian Levin om tiden när han tog över som vd för både Traton och Scania.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.