Scania slog förra året rekord med över 100 000 levererade fordon – men bara 266 var helelektriska. Nu berättar Scanias vd, Christian Levin om elfiaskot.
– Det är väl det enda man kan vara olycklig över, säger Christian Levin till LT.
När Scania presenterade sitt bokslut blev det klang och jubel. För första gången någonsin lyckades företaget leverera över 100 000 fordon och gjorde en vinst på 30 miljarder kronor. På grund av succén fick dessutom de anställda en rekordbonus på 62 500 kronor per person. Men i en intervju med LT avslöjar Scanias vd, Christian Levin, att han känner sig missnöjd med en sak från förra året.
– Det som fattas, och som är delvis utanför vår kontroll, är att skiftet till elektriska fordon faktiskt ska hända. Vi har fortsatt att ha störningar i leveranskedjan på batterielektriska fordon, men vi ser att även konkurrenterna har svårt att få ut volym. Det vill säga: Marknaden är alldeles för liten, säger Christian Levin till LT.

Av de 102 069 fordonen som Scania levererade under förra året var det bara 266 som var elbilar. Det är totalt 0,26 procent av den totala försäljningen.
– Det är hemskt dåligt, säger Christian Levin om siffrorna, till LT.
Scania har som eget mål att 50 procent av företagets försäljning ska vara elektrisk till 2030 och har de senaste åren satsat massor av pengar på elektrifieringen. Till 2030 kräver dessutom lagstiftningen att 35 procent ska vara elektrisk.
– Jag är egentligen inte orolig – det kommer att hända, det måste hända. Det finns fortfarande ingen bättre teknologi för att ta bort koldioxiden från tunga transporter. Det blir batterielektriska fordon. Men det tar för lång tid. Det är problemet, säger han till LT.
Scania har länge varit Northvolts största supporter och haft batteritillverkaren som sin enda leverantör av batterier. Men nu väljer lastbilstillverkaren att ta in en backup-lösning. I ett meddelande till Reuters skriver Christian Levin att företaget i nuläget tar emot fler battericeller från Northvolt än vad de använder i sin egen tillverkning, men att de nu säkrar upp med att andra leverantörer.
– Vi har ökat vår leveransstrategi och har säkrat framtida leveranser av batterier, skriver Scanias vd till Reuters.
Scania har inte avslöjat vem eller vilka de ytterligare batterileverantörerna är, men nyheten kom samtidigt som Scanias tyska ägare Traton varnade för att Scania kan missa ett av sina 2025-miljömål om minskade utsläpp.
– Vår upptrappning av batterielektriska lastbilar rörde sig inte så snabbt som vi hade tänkt oss, skriver Scania i sin rapport.

Christian Levin menar att Scania hade kunnat leverera fler elbilar om efterfrågan hade varit större. Men enligt honom vill många kunder inte köpa ellastbilar eftersom det fortfarande är billigare att köra på diesel.
– Det är den pusselbit som är viktigast att få på plats, säger han till LT.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.