Scania satsar på diesel. Nu visar de upp nya Super 11 som är en rak femcylindrig motor.
I sitt mest kraftulla utförande har den 430 hästkrafter och 2200 Newtonmeter.
Trots att eldriften tar allt större plats inom transportsektorn, fortsätter Scania att satsa på diesel. Nu visar de upp en helt ny rak femcylindrig motor som får namnet Super 11. En ny motor som därmed fyller gapet mellan de tidigare modellerna Super 9 och Super 13. Den nya dieseln har upp till 430 hästkrafter.
– Den här motorn öppnar nya möjligheter för energieffektiv och kostnadseffektiv transport. Den är lättare, smidigare och mer flexibel, men har ändå den styrka och tillförlitlighet som Scania är känd för. Det är ett smart val för åkare som behöver balansera prestanda, lastkapacitet och hållbarhet i sitt dagliga arbete, säger Ayyoob Zarmehri, produktchef för lastbilsförsäljning och marknadsföring på Scania.

Med sina 11 liter i slagvolym är Super 11 tänkt för transporter där låg vikt och hög bränsleeffektivitet är avgörande. Motorn väger 85 kilo mindre än storebror Super 13, men kan ändå ge upp till sju procent lägre bränsleförbrukning jämfört med den mindre Super 9 enligt Scania.
Scania har baserat den nya motorn till stor del på tekniken i 13-litersmotorn, men förpackat det i ett betydligt mer kompakt format. Motorn erbjuds i tre effektklasser från 350, 390, 430 hästkrafter och med ett vridmoment på upp till 2 200 Nm. Men alla som gillar V8 kan andas ut – de ikoniska motorerna blir kvar.

Alla varianter klarar utsläppskraven enligt Euro 4, 5 och 6. De är också anpassade för att köras på HVO, ett fossilfritt dieselalternativ som tillverkas av förnybara råvaror. Väljer man dessutom Scania-olja av typen LDF-5 kan serviceintervallen bli upp till 30 procent längre jämfört med 9-litersmotorn, enligt Scania.

Tekniskt bjuder Super 11 på flera detaljer som kan locka motorintresserade. Den har bland annat variabla ventiltider, balansaxel som minskar vibrationer och en motorbroms med upp till 344 kilowatts bromskraft. Motorn väntas passa allt från sophämtning och fjärrtransporter till tippbilar och räddningstjänstens fordon. Men det mest intressanta är just cylinderkonfigurationen. För första gången på länge kommer nu en ny femcylindrig motor i en tung lastbil. Säljstarten sker i juni 2025.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.