Satte rysk helikopter-motor i bil – då händer detta

Ryssarna monterade en helikoptermotor i en Lexus. Det gick som väntat. Historien bjuder på både galenskap och ett starkt budskap.

Om bilar hade mardrömmar skulle de drömma om den ryska verkstaden Garage 54. Verkstaden är känd för sina extrema och ofta helt galna bilexperiment, där de bygger om bilar på sätt som många skulle kalla omöjliga. Och nu har teamet gjort det igen. Den här gången har de tagit en Lexus… och gett den en motor från en rysk helikopter från kalla kriget.

Ja, det stämmer. En GTD-350-turbin från en Mil Mi-2-helikopter. Samma helikopter som en gång fraktade soldater, post och skadade militärer under kalla kriget och krig Afghanistan. Garage 54-teamet, helt oberörda av hur galet det hela var, bestämde sig för att få denna flygande maskin att rulla på fyra hjul. Och ryssarna är tydligen är allergiska mot oden “det går inte”. Så de gick all in.

Men först lite fakta. Motorn heter GTD-350 och designades i Sovjetunionen på 1960-talet. Det är en turboshaft-motor. Som ni förstår är det ingen liten maskin, den levererar mellan 400 och 435 hästkrafter. Och det kostar bränsle, motorn slukar ungefär 150 liter flygbränsle per timme när den pressas rejält. Ja, du läste rätt.

På 60-talet sattes motorn i allt från Mi-2-helikoptrar som flög över krigsdrabbade Afghanistan till polska stridshelikoptrar under 70-talet som användes för medicinsk evakuering. Och en sak var säker: Helikoptern var aldrig skapad för att puttra längs 40-vägar eller vänta vid rödljus. Inte för att det stoppade ryssarna i Garage 54, dock.

Den första versionen av Lexus-helikopterhybriden kopplade turbinen direkt till bakaxeln. Ingen växellåda, ingen växling. Bara ren kraft. Och det fungerade, åtminstone tekniskt sett. Hjulens snurrade. Men ingenjörerna nöjde sig inte med “tekniskt”. De ville ha växlar. Förhållanden. Kontroll. Och då kom nästa steg, som förvisso var relativt enkelt på pappret. Men i verkligheten var det inget annat än galet.

Nästa steg var att installera en riktig växellåda med koppling och drivaxel, så att turbinen kunde köra som en riktig bil. Teamet började med en specialadapter som flyttade vikten på svänghjulet bort från växellådans ingående axel. Sedan tog de två helt olika kopplingar, en keramisk och en organisk, och byggde ihop dem till en hybridkoppling.

Växellådan fick plats inuti bilen. Teamet skar upp transmissionskanalen, svetsade förstärkningar och bultade fast hela konstverket. Kort därefter kopplades den till en kort drivaxel med två universalled och ett mellanlager. Bränslesystemet flyttades till bagageutrymmet, för säkerhetens skull. Och sedan kom elden.

Vid uppstart hostade motorn som en sjuk drake som tagit ett bensinbad. Den snurrade, rensade, stötte och kanske spottade ut förkolnade rester, från årtionden av stillestånd. Teamet vred startmotorn om och om igen och såg turbinen glöda och pysa, och till slut antändas. För ett ögonblick hummade den som ett jetplan redo för start. Men motorn fungerade alltså, men kontrollen var svår. Och sedan dog den.
– Eld under Lexusen! ropade någon. 

Panik att en explosion ska ske? Nej. Ordet panik finns inte i Garage 54:s vokabulär. Lite eld är bara naturens applåd åt deras konstverk. För vad de byggt är inte bara en bil. Det är en filosofi, fantasi och optimism – klädd i ingenjörskonst. En Lexus som en gång viskade tyst, skriker nu genom en turbin byggd för en helikopter. Om bilar någon gång drömmer om att flyga, är teamet bakom Garage 54 de som ger bilarna vingar. Men sedan klipper av dem, mest för att undersöka vad som händer.

Och märkligt nog väckte ryssarna liv i en idé redan från 1948. Tucker 48, Preston Tuckers visionära sedan, använde också en motor från en helikopter. En Franklin O-335, nedtrimmad till 166 hästkrafter och 505 newtonmeter. Tucker samarbetade tätt med motortillverkaren för att göra bilen vägduglig. Och bilen blev den första i historien som ställde frågan: ”Varför inte ta något som var menat att flyga, och få det att lyda längs marken?”.

Och nu, sju decennier senare, svarade Garage 54 på samma fråga. Men denna gång med rå MIG-svetsning, en total ignorans för självbevarelse och sannolikt några järn brännande vodka. Det är poesin i denna ryska ingenjörskonst, eller kanske också ryska lekfullhet? Där västvärlden registrerar patent, registrerar de actionfyllda gnistor. Där andra jagar resultat, tänder de eld på sina resultat. Och resultatet blir en lexus med helikoptermotor. Bränd förvisso, och skadad. Men vid liv. Och idag är det mer än bara en helikopterbil. Det är också ett viktigt budskap, som påminner oss om att lekfullhet är ett viktigt bränsle i tanken. Även som vuxen.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt