Samsungs okända bil – så är den att köra

Samsung är kända för att vara världens största mobiltillverkare. Men de har också försökt ge sig in i bilbranschen. Här är storyn bakom Samsungbilarna när Carup testar en – i Mellanöstern.

De flesta förknippar nog Samsung med mobiltelefoner, tv-apparater och annan hemelektronik. Men en gång i tiden dök det upp en bil med samma namn och den rullar faktiskt fortfarande. Det är en märklig bilhistoria som få känner till. Men Carup har testat ett av de få kvarvarande exemplaren av Samsung SM3 – nere i Mellanöstern.

Bilen vi testar är från 2005 och har under sina 20 år på libanesiska vägar hunnit samla ihop hela 206 364 kilometer. Det syns. Karossen är rejält sliten, smutsen ligger som ett lager över lacken och bucklorna vittnar om tuffa år i ett land där trafiken är allt annat än lugn. Libanon är känt för att ha bland världens farligaste vägar och trafikolyckor är den en av de största onaturliga dödsorsakerna i landet.

Men trots det första intrycket av att vara en helt okänd bil är det något med bilen som överraskar. Det handlar egentligen om en förklädd Nissan. Samsung försökte bygga egna bilar i slutet av 1990-talet genom bolaget Samsung Motors, men satsningen blev kortvarig. Efter finanskrisen tvingades Samsung sälja majoriteten till Renault, som tog över och bildade Renault Samsung Motors. Samsung behöll bara en liten ägarandel och lät Renault använda varumärket som sitter på denna bil.

Under ytan är det egentligen en Nissan Sunny i ny kostym, anpassad för marknader som Sydkorea, Ryssland, Mexiko, Mellanöstern och vissa delar av Sydamerika. Den såldes också under andra namn som Renault Scala och Nissan Almera Classic. Men oavsett logga på ratten var det i grunden samma enkla, pålitliga bil med en annan grill och ett annat märke.

Runt 2005 levererades enligt våra uppgifter omkring 400–500 exemplar av Samsung SM3 till Libanon, med förmånliga räntor och ett konkurrenskraftigt pris. Bilarna togs i trafik direkt och många av dem, likt denna modell, är fortfarande kvar i landet. Det är ett stycke bilhistoria som hamnat i skymundan, men som i dag ger en unik inblick i hur ett koreanskt mobilvarumärke blev en del av trafiken i Mellanöstern – utan att egentligen vara varken riktigt koreanskt eller särskilt mycket Samsung.

I denna Samsung sitter en 1,6-liters bensinmotor kopplad till en automatlåda. På pappret är det ingen fartfantom. 106 hästkrafter ska driva drygt 1,1 ton bil och det märks. Vid 100 km/h ligger varvtalet på 4000 rpm, växellådan tvekar och styrningen känns tung som bly. Dämpningen ger också upp direkt när bilen träffar en av de många groparna som plötsligt dyker upp på Libanons motorvägar. Ibland hakar växellådan upp sig, men det går ändå att köra vidare.

Bilen har testats i stadstrafik, på hårt trafikerade motorleder, längs dåligt asfalterade vägar, i branta bergspass på över 1 200 meters höjd och genom både sommarregn och tryckande hetta. Den har utstått salt, damm, smuts och även kalla vintrar. Trots allt känns den oväntat stadig. Det finns något pålitligt över bilen även om nästan inget fungerar perfekt. Inte ens radion, som levererar brus blandat med musik – oavsett frekvens.

Det är knappast en bil man rullar fram till vårbalen i. Men den gör sitt jobb och fortsätter göra det, trots sina många år och över 20 000 mil på mätaren. Man skulle kunna kalla den en arbetshäst snarare än en skräphög. Och vem vet, efter en ordentlig tvätt kanske den till och med ser hyfsad ut (om man blundar för reporna och bucklorna). Det bör ändå påminnas om att bilen har både ålder och slitage, så detta test gäller just detta exemplar – inte som en representativ bild av en ny Samsung direkt från fabrik.

För att sammanfatta denna udda Samsung kort: Skulle den klara en svensk besiktning? Nej. Men för det behov den fyller i ett land i Mellanöstern är det en praktisk bil med gott om plats, tillräckligt pålitlig för att klara snirkliga vägar 1 200 meter över havet. Och en bil som faktiskt hållit i över 20 år och 20 000 mil.

Och vad har hänt med Samsung(brandade)bilarna idag? Renault behöll kontrollen över bilverksamheten och bytte 2022 officiellt namn från Renault Samsung Motors till Renault Korea Motors. Samsung-namnet försvann därmed helt från bilvärlden. Märket blev ett parentes i bilhistorien. Men för några tusen förare i länder som Libanon är loggan på ratten fortfarande en påminnelse om ett märkligt kapitel, där en enkel förklädd vardagsbil bar ett av världens mest kända tekniknamn.

LÄS MER:

Senaste nytt