En Djungeltrumma utöver det vanliga letar efter ett nytt hem. Saaben har ett ljud som inte liknar något annat.
– Den väcker uppmärksamhet redan på 300 meters avstånd, så du kommer garanterat aldrig att köra obemärkt, säger besiktningsmannen Shaun Major.
Det är inte vilken motor som helst som sitter i djungeltrumman, utan en fabriksbyggd racingmaskin från Saabs legendariska tävlingsavdelning. Motorn, som trimmats för att leverera runt 85 hästkrafter, är utrustad med Lancia-förgasare och ett specialbyggt avgassystem som får hela bilen att sjunga på ett sätt som bara en sann Saab-entusiast kan uppskatta. Den kördes en gång i tävlingssammanhang och har till och med dundrat fram på Nürburgring, en plats där många av Saabs mest ikoniska rallybilar sattes på prov.
– Den låter fantastiskt, och motorn är ett verkligt stycke Saab-historia. Den väcker uppmärksamhet redan på 300 meters avstånd, så du kommer garanterat aldrig att köra obemärkt, säger besiktningsmannen Shaun Major.
Bilens historia är lika imponerande som dess motor. Den har ägts av en familj med djupa rötter i Saab, där fadern var en av nyckelpersonerna bakom märkets tekniska utveckling. På 90-talet fick bilen en omfattande renovering där karossen plockades ner till plåtrent skick och byggdes upp igen med stor omsorg. Efteråt monterades tävlingsavdelningens sidomonterade avgassystem, samma som användes på Nürburgring. Enligt auktionsfirman är mätarställningen just nu på 52 190 km.
– Jag kanske är partisk eftersom jag älskar ljudet av tvåtaktsmotorer, men den här bilen fick mig att le och skratta både under filmning och körning. Den låter fantastiskt, tack vare sin trimmade motor och sidomonterade avgassystem – en riktig pärla som varje Saab-entusiast skulle älska att äga och köra. Varje Saab-entusiast behöver denna bil, säger Major på auktionsfirman.
De senaste 25 åren har bilen mest rullat i närområdet men har också synts vid protester mot GM innan Saabs konkurs. Den är ett välkänt ansikte bland Saab-entusiaster runt Trollhättan. Förutom sin tävlingsmotor är bilen i stort sett original, men den kräver lite högre varvtal vid växling och en fastare koppling än standard, skriver auktionsfirman på sin hemsida.




Just nu pågår auktionen på Bilwebauctions. I skrivande stund var högsta budet 94 000 kronor. Den 20 februari avslutas auktionen, då får vi veta hur mycket denna unika Saab 96 går för.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamen i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå Universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.