Den byggdes bara för ett enda syfte: att ge Ford en chans att dominera rallyvärlden. Nu har den mytomspunna Escort RS Cosworth plötsligt dykt upp på svensk auktion. För en jättesumma.
Den är en bil som byggdes på 1990-talet för att ge Ford en chans i rallytoppen. Nu dyker en tidig Ford Escort RS Cosworth Big Turbo upp till försäljning på Bidders Highway. Det är ett ovanligt exemplar i Pacifica Blue och med cirka 450 hästkrafter. Det här är chansen att slå till på en raritet som sällan byter ägare.
Escort RS Cosworth togs ursprungligen fram som en så kallad homologeringsbil – alltså en gatversion som Ford var tvungna att bygga för att få tävla med sin rallybil i Grupp A. Utseendet påminner om en vanlig Escort men det mesta är specialbyggt. Eftersom den vanliga Escort var framhjulsdriven plockade Fords ingenjörer istället drivlina och plattform från Sierra 4×4, kortade den och klädde den med karossdelar som liknar Escort MkV. Endast tak och dörrar är gemensamma.

Resultatet blev en kompromisslös fyrhjulsdriven körmaskin som fick Fords chefer att tveka – men som snabbt blev en favorit bland förare. Och den levererade direkt i rally-VM. När modellen debuterade 1993 satt namn som Carlos Sainz, François Delecour, Miki Biasion och Tommi Mäkinen bakom ratten. Delecour slutade tvåa i mästerskapet samma år med en prestation som gjorde bilen legendarisk.
Det aktuella exemplaret är byggt i december 1992 som modellår 1993 och tillhör den eftertraktade Big Turbo-serien från de tidiga produktionsåren 1992–94. Färgen Pacifica Blue är en ovanlig lanseringskulör. Bilen har svart läderklädsel, elhissar och uppvärmd framruta. Totalt färdigställdes 7 145 RS Cosworth och de tidiga Big Turbo-modellerna är de som anses ha den råaste karaktären.

Bilen importerades från Italien 2004 och har haft flera brukare i Sverige. Mätaren visar 23 000 kilometer, men eftersom instrumentet bara har fem siffror är det troligt att den varvat. En tidigare ägare har lackerat om bilen i originalkulören och säljaren beskriver karossen som i gott skick. Men det som sticker ut mest är motorbygget.
Säljaren anger en lång lista av prestandadelar: hybridturbo från Turbo Technics T38, portat topplock, förstärkta ventilfjädrar, racetopplockspackning, ställbara kamdrev, borrat block, Carillo-kolvar, högtrycksoljepump, ARP-skruvar, lättat svänghjul, större intercooler och uppgraderat bränslesystem.


Enligt annonsen har bilen fått Bilstein-dämpare, Eibach-fjädrar och polyuretanbussningar. Bromsarna är uppgraderade och bilen rullar på bronsfärgade 18-tums Team Dynamics-fälgar. Interiören har Recaro-stolar i svart läder, extra mätare och en Pioneer-stereo. Enda kända anmärkningen är att innertaket hänger.
Serviceuppgifter saknas bortsett från svenska ägardokument och senaste godkända besiktning är från 2014. Köparen rekommenderas därför att kontrollera bilens skick på plats. Men för den som söker en tidig Big Turbo-Cosworth med rejält uppgraderad teknik är det här ett ovanligt tillfälle. Den kombinerar rätt årsmodell, rätt färg och en motor som enligt säljaren är byggd för rejäl prestanda.
Auktionen ligger nu ute på Bidders Highway och värdet uppskattas till 530 000–550 000 kronor. Ändå har budgivningen inte ens nått upp i hälften av det i skrivande stund. Frågan är hur länge det dröjer innan någon slår till på Fords mytomspunna turbomonster.
– En youngtimer på steroider! Den eftertraktade T35 “Big Turbo” modellen i mycket gott skick, skriver den ansvarige handläggaren Erik Cederberg på Bidders Highway.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















