En av 80-talets mest udda bilar är till salu. En glad plutt-Ferrari med 255 hästkrafter och en V8. Det är den enda som någonsin producerats.
Sbarro Super Eight presenterades 1984 som en unik halvkombi med ett modifierat Ferrari 308 GT4-chassi. Den är designad av den schweiziska bilinnovatören Franco Sbarro som blivit känd för sina unika konceptbilar. Super Eight inspirerades av sin galna storebror och är baserad på flera Ferrari-delar. Endast ett exemplar av Super Eight har någonsin byggts.
Det är kanske raka motsatsen till en flyttbil men bakluckan erbjuder ett visst utrymme för bagage. Den är något lättare och smidigare än originalet, Ferrari 308 GT4, tack vare minskad vikt med en kaross i glasfiber. Men fjädringssystemet är kvar från Ferrarirötterna vilket förbättrar bilens prestanda och hantering. Motorn är kopplad till en 5-växlad manuell växellåda som fördelar kraften till bakhjulen som är utrustade med fyrhjuls skivbromsar. Den bisarra bilen är nu till salu via Bring a Trailer.
Franco Sbarro växte upp under andra världskriget i södra Italien. Han utvecklade tidigt en fascination för allt mekaniskt, särskilt mopeder och skotrar. 1957 avslutade han sina studier och flyttade till Neuchâtel i Schweiz, där han arbetade som mekaniker. Det visade sig att han hade en naturlig talang.
Georges Filipinetti såg hur skicklig han var och anställde honom som chefsingenjör för Scuderia Filipinetti, ett prestigefyllt raceteam. Hos Filipinetti arbetade Franco med ikoniska bilar som AC Cobra, Ferrari P3, och Ford GT40. Med tillgång till nya resurser byggde Franco Sbarro sin första bil.
Efter första bilen fick han rejäl feeling för bilbyggande och grundade sitt egna exklusiva bilföretag. ACA (Atelier de Construction Automobile). På den här tiden var konceptet “superbil” fortfarande i sin linda men efterfrågan för specialbilar ökade. Och Franco Sbarro leverede replikor av ikoniska modeller som Lola T70, BMW 328 och Ferrari P4. ACA började också bygga konceptbilar som presenterades årligen på den internationella bilsalongen i Genève.
På 1980-talet skapade Franco Sbarro två av sina mest ikoniska modeller. Super Twelve och Super Eight. Den förstnämnda hade ett speicalbyggt chassi och kombinerade två Kawasaki Z1300, sexcylindriga motorcykelmotorer. Resultatet var en bil med vansinneskraft men den blev populär bland entusiaster.
Under Super Eights modifierade glasfiberskal finns en 2,9-liters V8-motor, monterad tvärs över bilen bakom sätena. Till skillnad från brorsan behölls majoriteten av Ferraris komponenter: fjädring, bromsar, motor, växellåda och styrning. Det hade alltså inte varit så svårt att producera fler varianter. Trots det byggdes bara en. Nu har den dykt upp till försäljning och väcker ett stort intresse bland entusiaster och samlare.
Källa: Bring a Trailer
LÄS MER:
Dexter Svärd Huss är utbildad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio.