Sålde Volvo till mekaniker – hittade drösvis med fel 

Snacka om att sälja till fel kund. Köparen var bilmekaniker och hittade mängder av fel på Volvon direkt. Nu fälls handlaren i Allmänna Reklamationsnämnden.
– Utredningen visar att bilen är behäftad med de fel som köparen har gjort gällande och att felen upptäcktes mycket kort tid efter köpet, skriver ARN i sitt beslut.

En man från Stockholmsområdet behövde en ny bil. Han är också en erfaren mekaniker och visste vad som skulle passa bra. Därför fastnade han för en annons om en Volvo XC70 från 2005. Den var fyrhjulsdriven och såldes av en bilhandlare för 79 000 kronor.

Det var precis vad som passade honom. Mannen hörde av sig till bilfirman i Storstockholm och affären gjordes ganska snabbt. Men sedan tog det inte lång tid innan han upptäckte att bilen var full med fel.
Mekanikern såg först att belysningen var utbytt mot halogen istället för xenon, som gjorde att felmeddelanden tändes. Bilen varnade även för att det behövdes service för anti-sladd. Dessutom fanns ett trasigt tanklock samt en trasig backspegel på förarsidan. Han märkte också att bilen hade dåliga bromsar i bak och att framvagnen knakade. Nu tog han med sig bilen till jobbet och kopplade in datorn för att läsa av felkoderna.

En bilhandlare försökte blåsa en mekaniker, nu har handlaren fällts av Allmänna Reklamationsnämnden.

Då visade det sig att han köpt en riktig rishög. Förutom de första felen hade bilen också problem med ABS-systemet och det fanns ett luftläckage kring motorn som skulle göra det svårt att få igenom bilen i besiktningen. Han hörde av sig till bilhandlaren och påtalade felen. Denne erbjöd sig att laga tanklocket och byta två givare till ABS-systemet.

Men det var inte nog för den här mekanikern. Han krävde att få allt reparerat och att bilhandlaren skulle ersätta honom med 37 200 kronor. När bilhandlaren vägrade, anmälde mekanikern fallet till Allmänna reklamationsnämnden. Då fick också bilhandlaren yttra sig med sina kommentarer.
– Bilen besiktigades utan anmärkning bara några dagar före leveransen. Om de fel som köparen påpekat funnits eller varit av sådan art att de haft betydelse hade inte bilen godkänts, skrev bilhandlaren.

Istället tyckte bilhandlaren att köparen själv skulle reparera bilen.
– Att reparera tanklocket och backspegeln borde vara enkelt för honom att ordna eftersom han arbetar på en verkstad. Antisladdvarningen kommer ibland på äldre Volvobilar. Det är ett gammalt system som inte hinner med vissa rörelser och då talar bilen om att systemet stängts av. Vid omstart återaktiveras systemet, hävdade bilhandlaren.

Bilhandlaren argumenterar vidare för att felen som följde med bilen är normalt slitage för ett så gammalt fordon.
– Bilen är 18 år gammal och har gått 26 000 mil men den är rent allmänt i mycket bättre skick än normalt och de avvikelser som köparen nämner är mer eller mindre standard på modellen, skrev bilhandlaren.

Men ARN godkände inte bilhandlarens förklaring. Istället valde man att besluta till köparens fördel. Bilfirman måste nu återköpa bilen för 79 000 kronor, enligt ARN.
– Den bevisning företaget har åberopat är en faktura från ett antal månader före köpet och styrker inte att bilen var felfri vid leverans. Inte heller motsäger varans eller felens art att felen fanns vid leverans, skrev bilhandlaren.

Felen är därför ursprungliga och företaget är ansvarigt för dem.
Bilhandlaren uppmanas därmed att köpa tillbaka bilen för samma summa som det ursprungliga priset. De ska även hämta bilen utan kostnad för köparen.
LÄS MER: