Såld för miljonbelopp: ”Ökat sug efter gamla Volvo”

Volvos ovanligaste modell – sportbilen P1900 – blev dubbelt så dyr som förväntat efter en budstrid. Priset drog i väg långt över miljonen. Just nu märks ett ökat sug efter äldre Volvobilar.
– Volvo firar snart 100 år som bilmärke, om man har en gammal bil stående kommer den att öka i värde, säger Michael Luft på Bilwebauctions.

Precis som ofta när det säljs unika bilar i Sverige är det hans auktionsfirma som står för försäljningen. Den här gången var det en bil som trissade upp priset dubbelt över förväntan.
– Vi var alla lite överraskade att den gick för så mycket, tidigare har samma modell gått för omkring en miljon, men då har de varit i bättre skick. Den här var inte helt i original och hade varit krockad, säger Michael Luft.

Bilen har ett äventyrligt förflutet. Från början köptes den av en Volvohandlare på Gotland. Vars son anmälde den till Monte Carlo-rallyt. Inför den utmaningen tränade pojken nattetid längs Visbys kullerstensgator. Men då råkade han kollidera och fick en grindstolpe i kylaren.

Därefter köptes den av en motorfantast som tog ner bilen till Nürburgring i Tyskland. Tillsammans med frun prövade han bilen på banan. Men en förvirrad vinbonde hade irrat in på cykel, varpå han tvingades väja och hamnade på taket.

Frun klarade sig galant och fick hjälp ut av beredvilliga karlar. Men den stackars föraren fick åka ambulansflyg hem till Sverige. Där han genom ett smärre mirakel återställdes. Senare blev den här bilen påkörd av en polisbil i en korsning på Södermalm i Stockholm, innan den hamnade i Åtvidaberg hos en Volvofantast, som nyss sålt hela sin samling.
– Den här bilen har en spännande historia, sedan vet man aldrig när det dyker upp en ny, det finns bara 40 kvar och hälften av dem är i Sverige, säger Michael Luft.

Han är glad över att den stannar i Sverige.
– Den nya ägaren var svensk så att bilen kommer att stanna här och det tycker vi är roligt, säger Michael Luft.

Volvo P1900 tillverkades bara i 67 exemplar mellan 1956-57. Det började med att Assar Gabrielsson några år tidigare fick se en Corvette och ville göra något liknande, fast mer svenskt.
– Det var en bra idé, men Volvo lade snabbt ner produktionen. Det här med glasfiberkarosser ansågs inte tillräckligt säkert, säger Michael Luft.

Trots att den här P1900 i Åtvidaberg varken var original och hade vissa skador, gick den för hela 1,4 miljoner kronor, vilket är dubbelt så mycket som det uppskattade värdet. Samtidigt som den här P1900 såldes, auktionerade samma åtvidabergare ut en Volvo PV4. Det var den hundrade bilen som Volvo tillverkade och köparen betalade 700 000 kronor för den.
– Det verkar som att gamla Volvobilar blir mer värdefulla. Vi sålde precis en beige Volvo 740 för 140 000 kronor. Har man en äldre Volvobil ska man vara rädd om den, säger Michael Luft.
LÄS MER: