Nya regler för körkort sågas av trafikskola. Varnar för regelkaos med tyngre elbilar och indragna körkort över hela EU.
– Körkort ska handla om förmåga och ansvar och inte teknikneutral populism, säger Pär Dahlstedt, skolchef Bomhus Trafikskola och Svea Trafikcenter.
EU har klubbat det fjärde körkortsdirektivet. Hösten 2029 kommer en rad nya regler att börja gälla. Vägen fram har varit kantad av hinder och kritik. Nu träder en tung kraft inom det svenska trafikskoleväsendet och levererar svidande kritik.
– Förslaget är inte förankrat i någon som helst säkerhetslogik, utan luktar mer politisk signalpolitik än praktiskt trafikansvar. Det enda resultatet blir förvirring, säger Pär Dahlstedt.
Nya viktregler för B-körkort
Enligt de nya EU-reglerna kommer man att få köra tyngre fordon på B-körkort. Under förutsättning att den inte drivs av fossila drivmedel. Det här tycker Pär Dahlstedt är vansinnigt.
– Det som blir är att en fossildriven bil kommer fortsättningsvis att vara max 3500 kg. Medan en ”miljöbil” blir 4250 kilo, blir det nya undantaget.

Pär Dahlstedt tror att de nya reglerna kommer att ställa till med kaos och elände. Genom att dela upp viktklasser efter drivmedel kommer många att göra enkla misstag.
– Detta kommer precis som de flesta andra undantag att skapa förvirring och misstag. Eftersom vanliga människor som bara läser halva texten tror att alla bilar får väga 4250.
Och då uppstår nästa fråga, gör det mindre ont att bli påkörd av en miljöbil.
Enligt den erfarna trafikskoleläraren handlar det inte om drivmedel. Det har att göra med utbildning och ansvar. För att köra tyngre ekipage behöver man ha en mer gedigen utbildning.
– Eller är det lättare att köra den på något vis? Varför inte ta bort alla viktgränser när det gäller miljöfordon om de inte gör lika ont eller är lättare att köra.
Pär varnar för konsekvenserna. Ett fordon över fyra ton gör mycket skada vid en olycka. Då är det bra med en erfaren och välutbildad förare, tycker han.
– Jag jobbar med trafiksäkerhet med tunga fordon och har förståelse för hur mycket 750 kg gör i skillnad vid 120 km/h vid en kollision.
Gemensamt register över indragna körkort
EU ska samköra alla register. Ett indraget körkort ett av medlemsländerna innebär hela unionen. Det gäller för de vanliga trafikbrotten som fortkörning och rattonykterhet. Pär Dahlstedt håller med om att tanken är god. Ändå är han kritisk.
– Jag har kört i alla Europas länder med alla typer av fordon, och kör fortfarande aktivt till Ukraina. Jag vet av egna erfarenheter hur stora skillnader det är mellan tolkningarna mellan olika trafikmyndigheter både i Sverige och Europa.
Han ser svåra utmaningar med det gemensamma registret. Det finns många länder med olika synsätt på hur man ser på trafikbrott och var gränserna går för olika brott.
– Och då är ju ändå majoriteten av reglerna standard för hela världen.
Ska vi då ha ett gemensamt register för alla så kommer vi att få börja med hur vi ska tolka reglerna. Då det även står att vi ska tillåta och tolerera nationella undantag inom unionen.
– Transportstyrelsen kan inte göra något, de måste anpassa sig till regelverket. Med sin tolkning, precis som deras nationella motsvarighet i 26 länder till. Vilket gör att vi kommer ännu längre från en samsyn. Detta är en överstatlig fråga, inte nationell, avslutar Pär Dahlstedt.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















