Sågar EU:s lättnad: ”Djävulen ligger i detaljerna”

EU utlovar större flexibilitet för bilindustrin. Men nu varnar Europas bilindustri för att det bakom de nya formuleringarna i Bryssel döljer sig förändringar som kan bli betydligt hårdare än de ser ut.
– Djävulen ligger i detaljerna, säger ACEA:s generaldirektör Sigrid de Vries.

EU säger sig lätta på klimatkraven för bilar. Men enligt bilindustrin kan den nya ändringen i Bryssel i stället bli ett bakslag. Regler som ser snällare ut på ytan riskerar i praktiken att slå hårdare mot både tillverkare och bilköpare.
– Dagens förslag erkänner med rätta behovet av mer flexibilitet och teknikneutralitet för att den gröna omställningen ska lyckas. Det är en stor förändring jämfört med dagens lagstiftning, säger Sigrid de Vries, generaldirektör för europeiska bilindustrins branschorganisation ACEA.

Men lättnaden kan bli kortvarig. När industrin nu granskar detaljerna växer oron snabbt. Nu varnar Europas biltillverkare för att EU kan bygga in nya problem i lagstiftningen, redan genom det finstilta.
– Djävulen kan dock i hög grad ligga i detaljerna. Vi kommer nu att studera paketet och arbeta med medlagstiftarna för att kritiskt stärka förslagen där det behövs, säger hon.

ACEA menar att regleran riskerar att bli för hårda även om EU talar om flexibilitet.

Kärnan i kritiken handlar om tid. Redan 2030 riskerar reglerna att bli för hårda trots att EU talar om ökad flexibilitet. Om inga tydliga lättnader införs för personbilar och lätta transportbilar inom de närmaste åren kan justeringarna inför 2035 få begränsad effekt. Enligt industrin riskerar det att skapa ett glapp där kraven skärps snabbare än marknaden och tekniken hinner med.

Samtidigt pekar ACEA på villkor i paketet som kan få motsatt effekt än avsett. Krav på att lösningar ska vara ”tillverkade i EU” och ett nytt system för utsläppskompensation beskrivs som potentiella fällor. I stället för att tillåta flera lösningar kan resultatet bli dyrare bilar, färre val och sämre konkurrenskraft för europeisk industri.

För lätta transportbilar som är ett segment som redan är hårt pressat finns ändå vissa ljuspunkter. EU öppnar för att jämna ut hur utsläppskraven räknas och sätter ett tydligare mål till 2030. Även förändringar för tunga fordon ses som ett steg framåt. Men här är varningen tydlig. Att vänta till 2027 med nästa stora översyn är enligt industrin alldeles för sent.

EU har också lanserat idéer för att stärka tillverkningen av små bilar i Europa som bland annat gratis parkering för elbilar som Carup rapporterat om. Men även dessa förslag måste granskas noga menar ACEA. Mest ifrågasatt är planerna på att via regler tvinga företag att elektrifiera sina bilflottor. Något industrin varnar kan slå fel om det sker utan fungerande incitament.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt