Saaben som är världens mest stöldsäkra bil

Medan andra bilar försvinner på sekunder har just den här Saaben blivit ett mysterium i bilvärlden. Ingen har lyckats stjäla den utan nyckel. Trots att det gått över 20 år.

När modellen lanserades i början av 2000-talet var det få som anade vad som höll på att hända. Fokus låg på designen, turbomotorerna och att Saab nu tog steget fullt ut mot en modern sedan. Men parallellt byggdes något annat in i bilen. Något som snabbt skulle göra den ökänd. Inte bland köpare – utan bland biltjuvar.

Redan under sitt första år på marknaden fick Saab 9-3 ett rykte om sig. Den var ovanligt svår att stjäla. Och det var inte bara prat. Hösten 2003 slog Stöldskyddsföreningen fast det svart på vitt: Saab 9-3 var Sveriges mest stöldsäkra bil. Den placerade sig före både Volvo, BMW, Mercedes, Audi och Volkswagen. Två svenska biltidningar drog samma slutsats också, skriver Saab Planet.

Förklaringen låg inte i larm eller smarta tillval. Saab hade gjort något helt annat. Bilen var byggd för att inte vilja bli stulen. I 9-3 var nyckeln, startspärren, motorstyrningen och rattlåset beroende av varandra. Alla delar behövde säga ja, annars hände ingenting. Ingen gnista, ingen start och inget att köra iväg med. Plockade man bort en del så låste sig resten.

Det gick inte att ”fulkoppla” eller att lura bilen med enkla knep. För att ens försöka krävdes kunskap om Saabs egna kodsystem och tillgång till utrustning som bara fanns hos auktoriserade verkstäder. I praktiken blev resultatet enkelt, tjuvarna gav helt enkelt upp. När andra bilar försvann från parkeringsplatser stod Saab 9-3 kvar.

Inte för att den var osynlig utan för att den var ett dåligt mål. Den var för krånglig, för tidskrävande och skulle bli alldeles för riskabel för tjuvarna att ge sig på. Och här blir historien ännu mer intressant. Trots att modellen funnits på vägarna i över två decennier, trots tusentals ägare, polisrapporter, försäkringsärenden och forumtrådar världen över finns det fortfarande inget bekräftat fall där en Saab 9-3 stulits utan sin nyckel, enligt Saab Planet.

När historier dyker upp visar de sig nästan alltid ha samma förklaring. Nyckeln låg kvar i bilen, en anhörig tog den eller extranyckeln låg i handskfacket. Men någon teknisk stöld, där bilen startats på egen hand finns inte att hitta. Detta samtidigt som bilstölder blivit allt mer högteknologiska. Andra märken har drabbats av stölder via OBD-uttag, signalattacker och elektroniska genvägar. Videor där bilar stjäls på några sekunder sprids i dag på nätet.

Men där lyser Saab 9-3 med sin frånvaro. Redan 2003 insåg branschen vad Saab hade åstadkommit. Det handlade inte om ett bra larm, utan om hur hela bilen var uppbyggd. Ett system som andra tillverkare hade haft svårt att kopiera utan att börja om från ritbordet. Saab backade aldrig heller och säkerheten förenklades inte i senare modeller.

En öppnad Saab 9-3 bilnyckel. Skärmdump från Youtube.

Oavsett motor, utrustningsnivå eller årsmodell gällde samma princip. Än i dag krävs särskilda koder och avancerad utrustning för att programmera nya nycklar vilket många ägare fått erfara. Lägg till att Saab är ett nischmärke idag, svårt att sälja vidare kriminellt och att ägargemenskapen är extremt uppmärksam. En misstänkt 9-3 sticker snabbt ut om någon skulle gå emot Saab Planets uppgifter och lyckas stjäla en Saab 9-3 även utan tillgång till nyckeln.

Slutsatsen blir tydlig, för en tjuv är det helt enkelt inte värt besväret. Och därför står Saaben kvar, år efter år, inte för att den är bortglömd, utan för att den vägrar samarbeta med obehöriga. Två decennier senare finns fortfarande inga genvägar, ingen bevisad metod och inga kända fall där bilen stulits utan nyckel. Den här Saaben försvinner bara på ett sätt – om ägaren själv råkar ge bort nyckeln.

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt