Saab är ett märke som vägrar att dö. Här är listan på de dyraste bilarna som sålts på auktion.
– Saab:s popularitet är obestridlig och här verkar det finnas en växande följarskara, säger experten Jens Hasselholm på Bilweb Auctions.
På fredag är det årsdagen av Saabs undergång. På morgonen den 19 december 2011 fick arbetarna beskedet. Det blev en mörk dag som alla skulle ta med sig vidare i livet. Då trodde många att Saabarna snart skulle bli utrotade. Ändå rullar det mängder kvar ute på våra vägar.
– Det finns väldigt många eftertraktade SAAB-modeller. Klassiska bilar som SAAB Sonett 2T och Saab 96 Sport GT850 har hållit sitt värde väl. Saab 900 AERO T16 sticker också ut, denna tilltalar idag en köpstark målgrupp och har många intressenter, säger Jens Hasselholm, expert på Bilweb Auctions.
De sista Saabmodellerna börjar sticka iväg. Har du en sådan i garaget kan den vara värd pengar. Många yngre bilentusiaster är speciellt på jakt efter de här sena modellerna.
– Även de sista bilarna som lanserades innan konkursen är intressanta, främst tack vare sin begränsade upplaga. Saab 9-5 NG SportCombi och 9-4X är här extra intressant bland samlare och entusiaster.

En gång i tiden var Saab 9000 lite lätt utskrattad. Man anklagade dem för att gå sönder och rosta. Men i vårt upplysta tidevarv har 9000 gått till att bli en riktig raritet. En symbol för svensk ingenjörskonst när den var som bäst. Och den lilla biltillverkarens seger över de stora globala drakarna.
– Vill man kika på något som kanske lyfter i värde i framtiden så skulle jag kika lite extra på Saab 9000. Dessa bilar har ännu inte riktigt ökat i värde, men jag tror att en fin tidig AERO eller en av de sista A50-modellerna kommer att stå sig bra samt vara roliga att åka med på träffar och event. Vilket kanske är det viktigaste.

Varje bil ingår i en modell. Samtidigt har varje exemplar också sina speciella egenskaper. Det kan vara allt från en spännande historia och hur väl den tagits om hand. Allt det här vägs samman.
– Precis som med de flesta entusiastfordon är skick, historik och dokumentation avgörande för värdet. Vissa Saab-modeller och specialutgåvor är dock ovanliga och därmed mer värdefulla.
Här är ett exemplar som drog storpublik till auktionen. Det var inte alla som hade råd att bjuda. Men det blev ändå en smygtitt på en drömbil för alla Saabälskare.
– Ett exempel, som även med på vår topplista, är Saab 9-3 Independence cabriolet. Denna lanserades i mars 2011 för att fira ett års självständighet från GM. Planen var att bygga 366 exemplar, men endast 38 färdigställdes innan konkursen. Detta gör den till ett mycket eftertraktat samlarobjekt.


Trots att det gått 14 år sedan undergången fortsätter Saab att vara populärt. Dessutom har nya och yngre tillkommit.
– Saab:s popularitet är obestridlig och här verkar det finnas en växande följarskara. Detta syns tydligt på Saab-Festivalen, som anordnas vartannat år av Saab Car Museum i Trollhättan. Vi var på plats under 2024 års festival, en riktig folkfest med bilar och besökare från hela världen. Nästa festival går av stapeln 2027 och är ett måste för alla Saab-entusiaster, avslutar Jens Hasselholm.
Dyraste Saabarna som sålts hos Bilwebauctions
1 SAAB 9-4x 3,0 V6 XWD 800 000
2 SAAB 9-3 TTiD Cabriolet Independence Edition Nr: 2/37 650 000
3 SAAB 900 Aero T16 536 000
4 Saab 9-3 Aero Turbo4 426 000
5 SAAB 96 Sport 425 0000
6 SAAB 9-5 NG Aero Turbo6 2,8 XWD SportSedan 410 000 kronor
7 SAAB 96 Sport 850 2T 401 000
8 SAAB 9-3 TTiD Cabriolet Independence Edition Nr: 8/37 380 000
9 SAAB Sonett II 2T 370 000
10 SAAB 96 Monte Carlo 850cc 365 000
11 SAAB 9-3 Aero Turbo4 360 000
12 SAAB 96 Sport 841cc 360 000
13 Saab 96 GL (68Hkr) V4 Super 350 000
14 SAAB 96 Sport 2T 341 000
15 Saab 92 325 500
16 SAAB 900 2.0 Turbo Coupé Talladega 320 000
17 SAAB 99 Turbo 320 000
18 Saab 900 Solstad Transport 2,0 L 316 000
19 SAAB 99 Turbo 2.0 “Nummer 29” 315 000
20 SAAB 900 Turbo S 16v Cabriolet 310 000
21 SAAB 92A 2T 310 000
22 SAAB 9-4 X V6 3,0i 305 000
Källa: Bilwebauctions

LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.















