Nu säljs en klassisk bil från 1954 som överlevde mot alla odds. Med sitt originalskick inger Saab 92B minnen från en svunnen tid.
– Den sattes ut i naturen, som många “uttjänta fordon” gjordes på den tiden, för att möta bilarnas Nangijala, skriver Bilwebauctions som säljer bilen.
1947 inledde SAAB sin bilverksamhet och 1950 kom den första modellen Saab 92. Med en design som påminde en hel del om företagets flygverksamhet tillverkades första året 1246 exemplar av 92:an. Tre år senare kom större förändringar och bilarna fick en baklucka och bakrutan gjordes större. Bagageutrymmet blev betydligt mer rymligt då bilens batteri flyttades till motorutrymmet. Bilen började internet kallas för 92B då.
1954 kom ännu fler uppdateringar och bilen kallades nu även officiellt för 92B. Bland annat byttes tändspolen, förgasaren, lackering blev syntetisk, fälgarna fick ventilationshål och dörrarna utrustades med dragskydd i plexiglas. 1956 tillverkades de sista 92:orna, totalt tillverkades 34 956 exemplar, varav 14 828 i B-versionen.
Den Saab 92B som nu säljs hittades övergiven av den nuvarande ägarens pappa i de sörmländska skogarna under tidigt 70-tal. Fyndet var perfekt då han tidigare ägt en 92:a och ville ha en likadan modell av nostalgiska skäl.
– Det visade sig att den var både räddningsvärd och hade mycket kvar att ge, skriver Bilwebauctions.
Hur länge bilen stått helt lämnad i skogen är oklart. Efter sin räddning gjordes dock några lagningar. Bland annat åtgärdades rost på högra sidan undertill och en omlackering av skärmarna. Annars är bilen helt i sitt originalskick.
– Den här vagnen är ett charmtroll som väcker känslor och uppskattning, i trafiken, på macken, på träffen eller var man nu befinner sig. Helheten är genomgående och allt är i samma härligt brukade skick, skriver Bilwebauctions.
92:an har totalt kört 8 034 mil och ger med sitt utseende,ljud och doft starka känslor om en helt annan tid än i dag. Den är dessutom besiktigad, vilket gör att du fortfarande kan ha roligt på vägarna med 92:ans 29 hk.
– Startar lätt och gick fint i motor och drivlina. Växlar och bromsar fungerade klanderfritt. En kortare provkörning upplevdes så behaglig och funktionell som en liten bil på 50-talet kunde te sig, skriver Bilwebauctions.
Den klassiska bilen ligger just nu ute hos Bilwebauctions där budgivningen är öppen till den 25 april.
– En pigg 70-åring, som bär sina år med heder och är en gedigen klassiker och ett samlarobjekt – en rullande svensk motorhistoria och kulturskatt, skriver Bilwebauctions.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.