I ett nytt patent skissar det mytomspunna märket från italienska Maranello på något som sticker ut rejält även med deras mått mätt. En V12-motor med ovala kolvar.
– Det kan förändra bilmotorer för alltid, säger motornörden Mike Fernie.
Tanken är att göra den klassiska tolvcylindriga motorn både kortare och mer flexibel utan att ge upp det som gjort Ferrari berömt. I stället för runda kolvar, som i princip alla bilmotorer haft i över hundra år, vill Ferrari använda kolvar som är ovala, eller mer exakt formade som en racerbana med raka sidor och rundade ändar.
– Ferrari har lämnat in ett patent på en motor som kan förändra bilmotorer för alltid. De vill göra kolvar som är ovala, säger Mike Fernie i ett Youtube-klipp.
Mike beskriver sig som en nördig motorkille och han går på djupet med Ferraris patent. Den största vinsten är utrymme. En V12 är lång eftersom sex cylindrar på rad i varje bank tar plats. Med ovala kolvar kan cylindrarna placeras tätare än i en traditionell motor, vilket gör hela motorblocket kortare.
– Huvudfördelen är en mycket mer kompakt motordesign. Du kan få kolvarna att sitta närmare varandra än med runda kolvar, förklarar han
Just kompaktformatet är extra intressant i dag. Ferrari har tydligt signalerat att även deras framtida V12:or kan behöva samexistera med hybridteknik. En kortare motor ger mer frihet att placera elmotorer, batterier och växellåda.
– I en V12 är det här guld värt. En kortare motor ger ingenjörerna mer spelrum, till exempel för hybridsystem, säger Fernie
Den ovala formen kan dessutom ge bättre andning. Mer yta i cylindern öppnar för större eller fler ventiler, vilket i teorin kan ge både högre effekt och bättre verkningsgrad.
– Genom att öka ventilarean kan man få in mer luft i motorn och mer luft betyder potential för mer effekt, konstaterar han i klippet.

Ferraris patent avslöjar också en ovanlig lösning för vevstakarna. I stället för att varje kolv har sin egen vevstake, sitter kolvarna parvis ihop. Det gör att vevaxeln kan göras ännu kortare än i en traditionell V12.
– Det här är en riktigt smart vevstakslösning som gör motorn ännu kortare genom att ta bort förskjutningen i vevaxeln, säger Mike.
Idén med ovala kolvar är dock inte helt ny. I slutet av 1970-talet försökte Honda sig på samma sak i sin legendariska och ökända NR500-motorcykel. Resultatet blev avancerat, tekniskt imponerande och samtidigt problemtyngt. Framför allt när det gällde tätningar och hållbarhet.


Skillnaden nu är tillverkningstekniken. Där Honda kämpade med precision och material, pekar Mike på att Ferrari i dag kan luta sig mot modern CNC-bearbetning och 3D-printade kolvar.
– Med dagens 3D-printning är nästan vilken kolvform som helst möjlig. Det som var ett enormt problem förr är i dag inga konstigheter.
Om Ferraris ovala kolvar någonsin hamnar i en serieproducerad bil är fortfarande öppet. Men patentet visar tydligt att märket inte tänker ge upp sin ikoniska V12 utan kamp. Snarare verkar Ferrari leta nya, oväntade vägar för att hålla förbränningsmotorn vid liv i en framtid som går mot elektrifierng.

LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















