Så undviker du överviktig elbil på fjällresan

Elbilsägare riskerar böter under sportlovet. Det är lätt hänt att lasta en elbil för tungt om du inte har koll på lastvikten.
– Ska du lasta 300 kilo så behöver du veta vad bilen väger när den är tom, säger Carl Erik Stjernvall, expert på M Sverige.

Nu är det vecka nio och många stockholmare och andra lediga drar till fjällen för att fira sportlov och skaka av sig den grå vardagen. Men en skidresa innebär ofta mycket packning. Med de moderna och tunga elbilarna finns det risk att omedvetet bryta mot lagen. 

– I värsta fall kan det vara en olovlig körning, B-körkortet räcker bara till 3,5 ton. Men det här med vikt är något man får tala med sin bilhandlare om, de har ett ansvar att upplysa om sådana saker, säger Carl Erik Stjernvall.

Håll koll på max tillåten lastvikt, den kan till och med skilja sig mellan olika bilar som verkar identiska.

Polisen i fjällänen meddelar att man gör inriktade insatser mot sportlovstrafiken. Längs de vanliga rutterna som turisterna tar finns det många poliskontroller. Det är allt från hastighetsövervakning och nykterhetskontroller. Men man gör även andra stickprov.
– Tittar man som exempel på en Tesla Model S får den lasta 391 kilo, tar man en Tesla Model 3 får den lasta 301 kilo, säger trafikpolisen i Värmland Petter Magnusson. 

Det kan vara en bra idé att provväga bilen. Allra helst om du ska köra till fjällen med mycket packning i en elbil. Annars finns risken att du får en svidande böteslapp för olovlig körning. 
– Om man tittar på bilar som har en lägre lastvikt, får man inte ta med sig lika mycket saker. Det kan vara ett bekymmer om man har en längre resa, ska åka skidor eller ha mycket utrustning med sig, säger Carl Erik Stjernvall.

Han varnar elbilsägare för att hålla uppsikt över vikten på bilen. Varje bilägare har ansvar över sitt eget fordon.
– Om man dessutom lägger till olika saker som panoramatak i glas, då väger det mer än bilens ursprungsvikt och kanske är något man ska räkna på, säger Carl Erik Stjernvall.

Norges motsvarighet till M Sverige, NAF, har gjort en fempunktslista som är bra att ta med sig under sportlovet.

NAF:s fem packningstips inför vintersemestern: 

  1. Placera tunga laster så lågt och så långt fram som möjligt i bagageutrymmet. Se till att du inte hindrar sikten bakåt när du packar. 
  2. Kom ihåg att säkra lasten väl. Använd remmar eller lastnät som du fäster i förankringspunkterna i bagageutrymmet. Har du bagage inne i bilen kan det säkras med bilens säkerhetsbälte. 
  3. Placera små föremål i handskfacket eller andra säkra ställen. Säkra surfplattor och telefoner så att de inte ligger lösa. Placera inte lösa föremål på hyllan. 
  4. Du bör endast ha lätta föremål i takboxen – se till att du inte överskrider den maximala taklastvikten. Vad det är kan du ta reda på i fordonets registreringsbevis eller i bilens instruktionsbok. Kom ihåg att ta med vikten på skidboxen och takräcket.  
  5. Djur transporteras bäst i burar – eller med godkänd säkerhetsutrustning. Lämna inte husdjur lössläppta i bilen. 
    Källa: NAF

Exempel på elbilar med låg lastvikt

Observera att till exempel Tesla kan ha stor skillnad mellan olika årsmodeller och versioner. I registreringsbeviset eller hos Transportstyrelsen kan du se vad som gäller för din elbil.



ModellMaxlast
Tesla Model 3 Long Range AWD313 kg
Hyundai IONIQ5365 kg
Hyundai IONIQ 6 Long Range AWD350 kg
Subaru Solterra365 kg
Volkswagen ID.4 Pro370 kg
MG ZS EV375 kg
Polestar 2 Standard Range Single Motor375 kg
Volvo C40375 kg
Tesla Model Y Long Range315 kg
Kia EV6 GT Line AWD392 kg
MG Marvel R 4WD378 kg
Polestar 3326 kg
Volvo EX30363 kg

Källa: NAF och Transportstyrelsen

Så stora blir böterna för övervikt

ÖverlastBötesbelopp
1–4 %500 kr
5–9 %1 000 kr
10–14 %1 500 kr
15–19 %2 000 kr
20–24 %2 500 kr
25–29 %3 000 kr
30–34 %3 500 kr
35– %4 000 kr

Källa: Transportstyrelsen
LÄS MER: