Det ser ut som en helt vanlig tjänstebil. Men bakom den diskreta fasaden döljer sig ett trimprojekt som får en BMW 530e att jämförs med en M5.
– Den går som en raket, säger Stefan Olsson på svenska trimföretaget BSR.
I en ny video visar Stefan Olsson på BSR hur deras BMW 530e, en fyrcylindrig laddhybrid som många kör till jobbet varje dag, förvandlas. Bilen kanske inte känns särskilt spännande i originalskick. Men att allt förändras när mjukvaran optimeras. Man kan diskutera nödvändigheten och säkerheten i trimningen, men enligt BSR höjer det säkerheten vid omkörningar. När han är klar har den ändå lägre effekt än Volvos kraftfullaste laddhybrider.
– Man saknar faktiskt inte sexan alls utan den känns som en sexa och den går som en V8 efter en optimering.
Han visar hur långt en modern laddhybrid kan pressas med enbart mjukvara. En diskret 530e med tjänstebilsimage som från början har förvandlas till en bil med över 400 hästkrafter, 700 Nm och acceleration som överraskar även vana testare. I original har den 292 hästkrafter.
– Ska ni göra något kul så ska ni trimma er 530e, säger Stefan.
Under huven sitter BMW:s fyrcylindriga B48-motor tillsammans med en elmotor placerad mellan motorn och automatlådan. Kombinationen gör att bilen nästan saknar turbofördröjning. Elmotorn svarar direkt, turbon tar vid längre upp i registret.
– När man kombinerar de två sakerna så blir det väldigt snabb reaktion och ett jämnt fint vridmoment långt nere i varvtalet, säger Stefan.
Efter otaliga körningar i bromsbänken visar BSR resultatet. Deras vanliga Steg 1-optimering lyfter bilen från 306 hk till 362 hk och vridet till 650 Nm. Men det är Steg 1+ som gör laddhybriden riktigt brutal.
– Alla vill ju ha lite extra… och den ger då 426 hästkrafter. Vid 3000 varv pikar vi 700 newtonmeter.

Stefan förklarar att motorn körs något fetare än original för att klara den högre effekten och att laddtrycket ligger på trygga nivåer. Den direktinsprutade motorn tillåter små tändvinklar även vid full belastning, vilket ger bättre förbränning och mer kraft tidigare i registret.
– Det här kommer bli en riktigt kul bil att köra verkligen.
När det är dags för provkörning ute på vägen märks skillnaden direkt. Trots att Stefan rullar i låg fart innan han gasar botten, spinner däcken omedelbart på det fuktiga underlaget och bilen skjuter iväg med en kraft han jämför med betydligt råare BMW-modeller.
– Det spann ju direkt… och ja, den här går nog som en M5 i det läget. Den här går ju som en raket.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















