Du kan förlora 100 000 kronor i onödan på bilköpet.
– I slutändan slipper kunden stöket med försäljning av bilen, säger Patrik Lindroth, vd på Volkswagen finans Sverige.
I november slog privatleasing rekord i Sverige och stod för 56 procent av alla nybilsköp bland privatpersoner. På ett år har andelen som väljer privatleasing ökat med omkring 30 procent. Det är inte svårt att förstå varför. Just nu pressas privatleasingmarknaden hårt med kampanjer och rabatterade priser. Biltillverkarna ger dolda rabatter på privatleasing istället för att sänka köppriset.
– Privatleasing har blivit populärt i Sverige eftersom det erbjuder trygghet och enkelhet i bilinnehavet, säger Volkswagen Finans Sveriges vd Patrik Lindroth till Carup.
Bakom de låga månadskostnaderna döljer sig kraftiga rabatter från biltillverkare. I vår genomgång av några av Sveriges mest populära bilmodeller visar det sig att skillnaden mellan att köpa bilen och att privatleasa kan uppgå till över 80 000 kronor, till det ska läggas räntan för ett billån om du istället köper bilen. Då blir det långt över 100 000 kronor i besparing. Det handlar inte om olika bilar eller utrustningsnivåer. Utan om hur affären är konstruerad.
– Privatleasing är en premiumprodukt som konsumenterna är beredda att betala lite mer för, egentligen mer än det pressade prisläge som just nu råder på privatleasingmarknaden, säger Lindroth.

| Modell | Leasingpris/mån | Köppris | Leasingfaktor | Ungefärlig värdeminskning 36 mån | Total leasingkostnad 36 mån | Besparing på att leasa |
|---|---|---|---|---|---|---|
| Volvo EX40 | 4 695 | 529 900 | 0,89 | 238 455 | 169 020 | 69 435 |
| BMW 120 | 2 995 | 387 700 | 0,77 | 174 465 | 107 820 | 66 645 |
| Polestar 4 | 5 995 | 692 000 | 0,87 | 311 400 | 215 820 | 95 580 |
| Mercedes-Benz CLA EQ | 5 662 | 633 000 | 0,89 | 284 850 | 203 832 | 81 018 |
| VW ID.4 | 4 695 | 564 500 | 0,83 | 254 025 | 169 020 | 85 005 |
| Kia EV4 | 4 495 | 508 300 | 0,88 | 228 735 | 161 820 | 66 915 |
En faktor runt 1,0 innebär att du i praktiken betalar ungefär lika mycket som bilens värdeminskning under leasingperioden. Ligger siffran tydligt lägre än så betyder det att bilen är subventionerad – och att leasingkunden inte tar hela värdefallet själv. Det är exakt det som syns i tabellen ovan. För flera av modellerna är leasingfaktorn ovanligt låg, samtidigt som värdeminskningen för den som äger bilen är hög. I beräkningen ovan är dessutom räntan på ett billån inte inräknad. När även räntekostnaden räknas in kan skillnaden mellan att köpa bilen och att privatleasa överstiga 100 000 kronor för många fler bilar.
Resultatet blir att privatleasing blir betydligt billigare än att köpa bilen och sälja den efter tre år. Enligt Patrik Lindroth är det också en viktig förklaring till varför leasing fortsätter ta mark:
– Man slipper bekymmer kring värdeminskning och i slutändan slipper kunden stöket med försäljning av bilen. Trenden har förstärks ytterligare av elektrifieringen, där leasing minskar osäkerheten och risken kring andrahandsvärde och teknikutveckling, säger han.

Bland bilarna i jämförelsen finns både mindre personbilar, mellanstora SUV:ar och rena elbilar. Gemensamt för de mest förmånliga avtalen är en låg leasingfaktor i kombination med hög värdeminskning som ägd bil. Det gör att privatleasing i praktiken fungerar som ett skydd mot värdefallet. Ett tydligt exempel är Volvo EX40 och Volkswagen ID.4, två av Sveriges mest populära el-SUV:ar, där leasingfaktorn ligger klart under 1,0. Här blir skillnaden mellan att leasa och att köpa bilen snabbt märkbar över en treårsperiod.
Även Polestar 4 och Mercedes-Benz CLA EQ sticker ut. Det är dyrare elbilar där värdeminskningen normalt slår hårt mot den som äger bilen. När leasingfaktorn samtidigt hålls nere blir privatleasing ett betydligt billigare alternativ än att ta hela risken själv. BMW 120 hamnar i ett annat hörn av listan – en mindre bil med förbränningsmotor, men med ovanligt låg leasingfaktor i relation till nypriset. Resultatet blir att även en relativt enkel bil kan bli dyr att köpa, men förhållandevis billig att leasa.

Siffrorna visar hur stor skillnaden kan bli när samma bil jämförs som köp och leasing. För flera av modellerna handlar det inte om några tusenlappar, utan om tiotusentals kronor över tre år. I många fall över 100 000 kronor när man även räknar med räntan för billånet. Det gör valet av affärsform minst lika avgörande som valet av bil.
– Fler väljer bil som tjänst snarare än ägande. Privatleasing har en hög lojalitet, konsumenter tenderar att fortsätta med privatleasing, säger Patrik Lindroth.
Men det finns även fällor att se upp med. Det kan du läsa mer om här.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















