Så här snabbt går det när civila polisbilar mäter din hastighet. Och så här svåra är de att upptäcka.
– Det finns två sätt att mäta hastigheten från bilen, säger trafikpolisen Joakim Abrahamsson.
När man ser en målad polisbil går pulsen upp en aning. Man tittar på hastighetsmätaren och sätter sig rakt i ryggen. En civil polisbil däremot kan smyga sig på dig utan att du märker det. Och när du ser den är det redan försent.
– Det finns två metoder att mäta hastigheten från bilen. Den första är efterföljande. Då ligger man efter bilen ungefär 600 meter i samma hastighet eller sakta ökande. Därefter gör man ett avdrag på tio procent, säger Joakim Abrahamsson.
Fortköraren har ont om tid när den civila polisbilen får span. De behöver bara några hundra meter för att klocka föraren. Sedan går det snabbt. Snart syns blåljus i backspegeln och ångesten kommer som en tvåa på kontrollbesiktningen.
– Den andra metoden är tripp-tracking, då behöver man 300 meter för att kunna mäta hastigheten. Den mäter tid och distans och på så sätt får man fram en genomsnittshastighet.

Efterföljande är en vanlig metod för att stoppa fortkörare. De allra flesta som trycker gasen i botten tappar också fokus på den övriga trafiken. Då blir det lätt för poliserna att hala in fångsten.
– I går stoppade jag en man med ett efterföljande. Den personen klarade körkortet precis eftersom vi gjorde avdrag på tio procent och att det alltid blir till kundens fördel. Han blev bötfälld för 85 på en 60-väg.
Polisens civila bilar tillhör ofta de allra vanligaste fordonen på svenska vägar. Mörka Volvo av suv-modell. Därför är det lätt att inte se skogen för alla träd. När vägarna redan är fulla av mörka Volvobilar blir polisens civila fordon väl kamouflerade.
– De civila bilarna är oftast Volvo, de har fler antenner och har lampor i grillen. En del känner igen dem, men inte alla.
Så här fort behöver du köra för att polisen ska stanna dig.
– Ja, du kan nästan ligga tio kilometer för snabbt. Först ska man tänka på att vi måste ge lite marginaler. Någon kanske gasar tillfälligt och tänker inte på hastigheten. Man måste kunna sänka den. Därefter rapporterar vi inte under fem kilometer för fort, därtill drar lasern av tre kilometer och hastighetsmätare brukar visa ett par för mycket.
LÄS MER:
.

Andreas Jemn är journalist och författare.