Elbilsägare kan göra ett batteribyte på bara fem minuter. Nu har elbilsexperten Björn Nyland testat metoden på en ny nivå. Han körde 100 mil för att testa hur snabbt det går.
– Batteribytena är verkligen snabba, säger Björn
Elbilsägare kan byta ut ett urladdat batteri mot ett fulladdat på bara fem minuter – helt automatiserat. Det En bekväm lösning för att slippa vänta på lång laddning. Den norska elbilsexperten Björn Nyland har provat metoden till max. Han har nu upptäckt hur snabbt man kan köra 100 mil med elbilen Nio ET5.
– Jag ville veta om vi har obegränsat med batteribytesstationer tillgängliga, och hur snabbt det kan gå, säger Björn Nyland på sin YouTube-kanal.
Och Björn lyckades köra sina 100 mil – på 8 timmar och 40 minuter. Han hade en medelhastighet på 116,8 km/h och genomsnittlig förbrukning på 27,9 kWh/100 km.
– Jag känner att det kanske finns potential att bli ännu snabbare. Batteribytena är verkligen snabba, men ibland ser jag att det händer småsaker. Så kanske man kunde ha sparat några minuter på varje byte. Det skulle vara ytterligare en fem minuters förbättring.
Det var både snö och minusgrader under körningen. Flera sensorer på bilen blockerades av snön. Och snön gjorde att det automatiska batteribytet gick långsammare än planerat. Och på vissa sträckor låg snön kvar, vilket minskade elbilens räckvidd. Men trots problemen gick själva batteribytet mycket snabbt. Och Björn var imponerad.
– Swap-tekniken är fortfarande på en annan nivå, mycket snabbare än vanlig laddning, säger Björn.
Flera problem uppstod med sensorer och radarsystem. Till slut krävde hjälp från Nios callcenter för att starta batteribytena. Det var frustrerande för bekvämligheten. Men Björn valde att dra av den tid som gick åt på stationerna. Han menar att en erfaren Nio-ägare skulle känna till dessa problem.
– Jag beslutade att dra av 9 minuterna i morse och 1 minut för ett misstag mitt på dagen. Totalt alltså 10 minuter, säger han.
I Kina gör Nios stationer redan över 100 000 byten per dag. Björn själv menar att utmaningar kvarstår i Europa. Men trots det menar han att batteribyte är oslagbart.
– Det är bara en tidsfråga innan laddning blir så snabb att det ligger på samma nivå som batteribyte. Men det är på en helt annan nivå just nu – för tillfället är batteribyte oslagbart.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















