Så ska nytt batteri ge chockbilliga elbilar

General Motors nya LMR-batteri ger chockbilliga elbilar. Biljätten hävdar att den nya kemin kommer att revolutionera elbilsbranschen.
– Det kommer att bli en banbrytande faktor, säger Mary Barra, vd för General Motors.

I USA har både Ford och General Motors satsat hårt på utvecklingen av en batterikemi som erbjuder hög energidensitet med lägre produktionskostnad. Kemin kallas för LMR, vilket står för litiummangan-rikt. De amerikanska biljättarna hoppas att LMR-batteriet ska kunna överträffa kinesiska batterier, samtidigt som tillverkningen av batteriet inte är beroende av material från Kina.

LMR-batteriet använder mycket mindre dyra material som nickel och kobolt. I stället innehåller det en högre andel mangan, vilket GM hävdar är mycket lättare och billigare att få tag på. General Motors utvecklar sina LMR-batterier tillsammans med batterijätten LG Energy Solution genom det gemensamma bolaget Ultium Cells.
– Den nya litiummanganrika kemin, eller LMR-kemin, som vi utvecklar med LGES kommer att bli ytterligare en banbrytande faktor på grund av dess unika balans mellan energitäthet, laddningskapacitet och kostnadseffektivitet, säger Mary Barra, vd för General Motors. 

Tidigare har GM meddelat att LMR-batteriet skulle kosta ungefär lika mycket att tillverka som dagens LFP-batterier, vilket är den kemin som i dag dominerar den kinesiska bilmarknaden, rapporterar Insideevs. Men nu hävdar den amerikanska biljätten att LMR-batteriet kommer att erbjuda ännu större kostnadsbesparingar än vad man först trodde.
– Mot bakgrund av dess reducerade nickel- och koboltinnehåll i stora lastbilspaket tror vi att de potentiella besparingarna på LMR kan vara ännu större än att använda LFP med dagens metallpriser, säger Mary Barra.

General Motors kommer att inleda tillverkningen av sina LMR-celler tillsammans med LG Energy Solution år 2027. Men batteriet kommer inte att börja användas i elbilar förrän året efter. GM hävdar själva att LMR-batterier har 33 procent högre energidensitet än de bäst presterande LFP-batterierna på marknaden. Det nya batteriet kommer först och främst användas av GM:s större bilmodeller.
– Inhemskt utvecklade och producerade celler är nödvändiga för en motståndskraftig och säker amerikansk-orienterad leveranskedja, avslutar, Mary Barra.
LÄS MER:

Mary Barra tror det nya LMR-batteriet kommer att bli “banbrytande”.

Dela med dig av Carup

Senaste nytt