Så ska nya lagen stoppa däckfuskarna

Nya däcklagen ska stoppa utländska däckfuskare. Polisen kommer att vakta gränsen.
– När det blir snö förvandlas E6 till dödens väg, säger Ulric Långberg. samhällspolitisk chef för Sveriges Åkeriföretag.

Varje morgon lägger mängder med färjor till vid de skånska och sydsvenska hamnarna. Sedan öppnas fartyget och rullar ut en armada av utländska lastbilar. Många fortsätter norrut längs de stora motorvägarna.
– Det väller in tusentals lastbilar från kontinenten varje dag. Om det blir snöfall och vägarna inte röjs kommer det att bli stopp i trafiken. Förra vintern fick man inte loss plogbilarna förrän det var helt stopp i trafiken, säger Ulric Långström.

I går kom regeringen med beskedet att däcklagen ändras. Nu blir det lag på att alla lastbilar ska ha vinterdäck mellan den tionde november och tionde april. Tidigare har det funnits ett undantag om det inte varit vinterväglag, nu måste vinterdäcken sitta på hela perioden.

Nu blir det stopp för lastbilar som inte har vinterdäck från den tionde november. Foto: Trafikverket

– Det är väldigt vanligt att utländska lastbilar struntar i vinterdäcken. Vi har precis fått veta om den här lagen men inget är bestämt hur vi ska kontrollera den. Sedan kan det komma uppifrån, jag tror att det är mycket möjligt att vi kommer att kontrollera lastbilar vid gränserna, säger Joakim Abrahamsson, trafikpolis i Helsingborg.

Utländska lastbilar har ställt till stora problem i vintertrafiken. När de kommer till Sverige utan vinterdäck riskerar många att fastna när snöovädren drar in. Det kan vara fint när de lämnar färjeläget och kaos ett par timmar senare.
– Man ser på Hallandsås, där kan det vara lite snö. Varje månad är det någon som kör fast. Det har visserligen blivit bättre med de utländska lastbilarna. Ändå är det många som saknar vinterdäck, säger Joakim Abrahamsson.

Trafikpolisen Joakim Abrahamsson har sett att många utländska lastbilar saknar vinterdäck.

Nu ska fuskarna stoppas redan vid gränsen. Redan i vinter kan den svenska polisen lurpassa vid färjelägena. Utländska lastbilar som fuskar kommer att stoppas vid gränsen. Dessutom finns det risk för poliskontroller utmed vägarna. 
– Om man inte har vinterdäck får man inte köra i Sverige, säger Joakim Abrahamsson.

Sveriges åkerinäring har redan börjat arbeta. Man ska vara klara och skiftade till den tionde november. Samtidigt är de nöjda med den nya lagen.
– Vi välkomnar den här lagen, det är bra. Även om det blir lite jäktigt att bli klara. Så jag tror att i alla fall de svenska åkerierna kommer att klara av det. Sedan är detta bra även för de utländska lastbilarna. När man tar bort skrivelsen om att det gäller vid vinterväglag så kommer alla att veta vad som gäller, säger Ulric Långberg.

– Vi har sett hur dåliga däck påverkar trafiksäkerheten när lastbilar kör fast eller kör av vägen och därför går vi nu fram med den här skärpningen av regelverket och förlänger perioden när det blir krav på vinterdäck för lastbilar, säger infrastrukturminister Andreas Carlson (KD) till Ekot.

Gäller om fyra veckor

Det är bara en dryg månad tills alla lastbilar måste ha vinterdäcken på. Från den tionde november får de inte ge sig ut i trafiken annars.
– Det kommer att bli lite jäktigt när det kommer så sent. Men de svenska åkarna kommer att klara det och i praktiken blir det nog inga problem, säger Ulric Långberg.

Åkerinäringen ger en känga åt Trafikverket. Myndigheten måste ta ett tydligare ansvar för snöröjningen. 
– Sedan spelar det ingen roll om vi lagstiftar om vinterdäck och snökedjor om det inte blir någon väghållning. Trafikverket har varit för passiva som aktör och verksamheten sköts av fyra drakar som har 95 procent av marknaden. Kanske är det inte så bra om man lägger ut jobbet på den billigaste, säger Ulric Långberg.

Personbilarna får vänta

Från början diskuterades det att även personbilar skulle omfattas av den nya lagen. Men i sista sekund ändrade sig regeringen. Persontrafiken får vänta till den första december som vanligt. 
–  Vi kan konstatera att vi i det här läget inte kan gå vidare med förslag som inte hinner komma på plats inför den här vintersäsongen, säger infrastrukturminister Andreas Carlsson till Ekot.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt