Europeiska och amerikanska motorjättarna står inför stora utmaningar när nya aktörer tar sig in på den västerländska marknaden. Sammanslagningar av tillgångar, fusioner, företagsförvärv och andra typer av samarbeten är lösningar som lagts upp borden. Något måste göras, annars riskeras miljontals jobb att försvinna.
– En Airbus av bilar, säger Renault SA:s vd Luca de Meo.
Volkswagen, Renault och Stellanis utforskar alla möjligheterna till att samarbeta med svurna konkurrenter för att effektivisera sin elbilindustri och avvärja existentiella hot från andra världsdelar. I takt med en ökad konkurrens på den europeiska marknaden, när kinesiska rivaler som BYD och amerikanska Tesla drar in över kontinenten, ställs de klassiska tungviktarna inför nya utmaningar.
“Business as usual”, rimmar inte med den växande konkurrensen och det är dags att anpassa sig och gilla läget, enligt Carlos Tavares, vd för Stellantis. Företaget som skapades 2021, när italienska Fiat slogs samman med franska PSA Group.
– De som inte är beredda att möta den kinesiska konkurrensen kommer att sätta sig själva i problem, sa han i en intervju till Bloomberg.
Chefer på de stora motorföretagen runt om i Europa diskuterar just nu hur man ska bära sig åt för att inte sjunka under ytan. En gemensam generationsväxling med tillförda resurser till utveckling och gränsöverskridande paketering av företag är några förslag på hur denna anpassning ska se ut.
Försäljningen av helt eldrivna bilar kommer i år att säljas i den långsammaste takten sedan 2019, vilket kommer öka konkurrensen ytterligare, enligt det globala mediehuset Bloombergs statistiska databas. Tesla och BYD sålde fler BEV-bilar förra året än resterande tillsammans visar statistik.
År 2025 träder strängare utsläppsregler i kraft inom den Europeiska Unionen vilket innebär att tillverkarna måste sälja fler batteridrivna bilar för att undvika kraftiga böter. I ett osannolikt värsta scenario kan Volkswagen AG få straffavgifter på närmare 22 miljarder kronor om man misslyckas med klimatomställningen, enligt Bloombergs beräkningar baserade på företags- och regeldata.
Samtidigt går statligt stödda kinesiska biltillverkare i en rak riktning framåt med modeller som ofta är bättre och billigare, och plockar ytterligare marknadsandelar. BYD:s Dolphin är exempelvis listad för cirka 70 000 kronor mindre än en liknande Volkswagen ID.3.
Vidare trappas konkurrensen förmodligen upp nästa vecka i samband med bilmässan i Genève, där kineserna kommer att visa upp en ny ambitiös kollektion elektriska modeller, bland annat en lyxig SUV som ska konkurrera med Mercedes-Benz G-klass.
Kan Europas biltillverkare inte komma med en välfungerande och konkurrenskraftig strategi, riskerar en industri som sysselsätter cirka 13 miljoner människor och står för 7% av EU:s ekonomi, att gå in i en omvälvande tid.
– Vi har spenderat miljarder som industri för att möjliggöra elbaserad framkomst. Frågan är om det räcker, sa Holger Klein, vd för ZF Friedrichshafen AG, en tysk reservdelstillverkare som sysselsätter cirka 165 000 personer över hela världen.
Renault SA:s vd Luca de Meo har förespråkat en allians och en sammanslagning av tillgångar i Tyskland, Frankrike, Spanien och Storbritannien för att kunna öka tillverkningen av elbilar till en lägre kostnad. En sammanslutning likt den europeiska Airbus-koncernen som utformades för att tävla med amerikanska flygplansjätten Boeing Co.
Intresset för en bredare kostnadsdelning ökade för Renault i samband med lanseringen av ett nytt koncept för en elektrisk stadsbil som inte skulle kosta mer än omkring 220 000 kronor. Det vill säga halva priset av Volkswagens budgetmodell ID.3. Konceptet är inspirerat av japanska Keijidōsha så kallade “kei-bilar”, som tillverkas av en rad japanska märken.
– Vi är väldigt öppna för gemensamma investeringar av den här typen eftersom det är svårt att tjäna pengar på små bilar. Vi vill hitta ett sätt, sa vd:n Luca de Meo, som tidigare arbetat för Volkswagen och Fiat.
Den amerikanska marknaden står också inför en större omställning. General Motors och Ford Motor har båda dragit ner på investeringar i tillverkningen av elbilar och öppnat upp för ett samarbete med kollegor för att orka växlingen. President Joe Bidens administration överväger att ge tillverkarna mer tid i övergången till el, rapporterade New York Times under helgen.
LÄS MER:
Elis Kalmér är examinerad journalist och har bland annat arbetat på SVT och Värmlands Folkblad.