Så ska besiktningen ändras – punkt för punkt

Så här vill EU förändra framtidens besiktning. Följ med i vår guide.
– Först måste det klubbas, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

EU-kommissionen har skickat ut ett förslag på hur framtidens kontrollbesiktningar ska se ut. Det är ett omfattande dokument med många punkter. Framförallt kommer besiktningar i hela unionen att bli strängare. Besiktningsbolagen får fler kontrollpunkter och nya hjälpmedel.
– I Belgien har det ökat till 17 procent underkända för vissa fordonskategorier och det finns skäl att tro minst samma sak i Sverige, säger Anders Gunneriusson.

Den svenska regeringen har tagit emot förslaget. Därefter gick det på remiss och till organisationer och myndigheter som kan vara berörda. Så fort förslaget är klubbat kommer det att börja gälla i hela unionen. 

Det införs nya regler för veteranbilar

Transportstyrelsen vill ändra reglerna för veteranbilar. Tidigare har fordon automatiskt uppnått veteranstatus efter 50 år. Nu kommer kraven att stramas åt.
– I vårt nya förslag föreslår vi en gräns på 1960 för att undkomma besiktningskravet. Inga andra bilar kan komma i fråga. Dessutom måste de vara i princip originalutförande, alltså inga bilar som är ombyggda. säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.

Bilar byggda mellan 1951-59 behöver besiktigas en gång till för att sedan bli besiktningsbefriade. Det här möter massiv kritik från veteranbilsrörelsen.
–  Visst finns det enstaka ”vrak” men låt polisen ta hand om dem. Vi som sköter våra fordon ska inte behöva punga ut i onödan, skriver en medlem på MHRF:s Facebooksida.

Nytt tidsintervall

I dag ska man besikta bilen efter 14 månader. Med EU:s nya förslag innebär det att bilar som är tio år och äldre ska besiktigas oftare. Snart gäller tolv månader mellan tillfällena och detta får stöd av besiktningsbranschen.
– Det är inte konstigt att vi förnyar det här så att besiktningen går i linje med teknikutvecklingen. Som det är i dag så är det föråldrat och vi har länge krävt förändringar, säger Tord Fornander, ordförande för besiktningsbranschen.

Transportstyrelsen sätter sig däremot på tvären. Enligt dem driver besiktningsbranschen detta i egen sak. Fler besiktningstillfällen ger dem större inkomster.
– Vi har avstyrkt det här förslaget. Om man tittar på statistik så sjunker antalet underkända bilar som är så gamla. Det är ett tecken på att de är av ganska god kvalitet, säger Anders Gunneriusson.

Istället har Transportstyrelsen ett förslag på att dubblera tiden mellan besiktningar även på bilar som är tio år eller äldre.
–  Vi skulle kunna ha gränsen på 24 månader i Sverige med tanke på den besiktningsstatistik som vi har. Enligt den verkar det vara en god kvalitet på bilarna, säger Anders Gunneriusson.

Hårdare kontroll av dieselbilar

EU-kommissionen föreslår både partikel och NOx-mätning. Besiktningsbranschen är lyrisk, man har kämpat för detta länge.
– Vi välkomnar detta. Tidigare har mängder med bilar blivit godkända. Nu får vi fler kontrollpunkter och kan avslöja de här bilarna, säger Tord Fornander, ordförande för Besiktningsbranschen.

Transportstyrelsen varnar däremot för konsekvenserna. Statistik från bland annat Nederländerna visar att mängder med bilar blir underkända och det får konsekvenser för vanligt folk.
– Kostnaden för reparation kan också bli hög då det i många fall inte räcker med att byta partikelfiltret. En renovering eller utbyte av motorn på grund av att den blivit sliten kan behövas, till exempel på grund av att smörjolja passerar kolvringar och förbränns, svarar Transportstyrelsen

Anders Gunneriusson förklarar myndighetens ställningstagande. 
– Vi är positiva till en partikelmätning av dieseldrivna fordon. Men det föreslagna gränsvärdet 250.000 partiklar är hämtat från Tysk lagstiftning för EURO 6, vilket antagligen är rimligt, men ska i direktivets förslag tillämpas även för EURO 5. Nederländerna och Belgien har redan gjort partikelmätning av EURO 5 men då med gränsvärdet 1.000.000 partiklar, han.

Besiktning i andra länder

Ett annat förslag är att man skulle besiktiga sin bil i hela unionen. 
– Transportstyrelsen tillstyrker i huvudsak att kontrollbesiktningar i hög grad ska vara harmoniserade och en besiktning från en medlemsstat bör kunna accepteras som likvärdig endera för ömsesidigt erkännande eller i vart fall för erkännande av andra medlemsstater, skriver Transportstyrelsen. 

Kontroll av mjukvarusystem

Enligt EU-kommissionens förslag ska vi få strängare krav på att kontrollera bilarnas mjukvaror vid besiktning. 
– Enligt förslaget ska det göras en kontroll av systemets mjukvara. Att dessa har rätt mjukvara och att den är uppdaterad. Det ska även göras en kontroll av att samtliga komponenter finns och det ska genomföras funktionstester av system, skriver Transportstyrelsen.

Det här skulle kunna bli ett effektivt sätt att avslöja dem som ägnar sig åt olagliga ingrepp i bilarna. 
– Då skulle man lätt kunna se om en bil var chiptrimmad till exempel, säger Magnus Moberg, teknisk expert hos Besikta.

Utökad kontroll av belysning

Flera företag säljer LED-belysning som ska kunna fästa på gamla bilar. Nu vill Transportstyrelsen att det här ska kontrolleras vid besiktningen. 
– De vill införa specifika nedvinklingskrav för LED-belysning. Det spelar ingen roll vilken höjd de sitter på, så ska det vara samma krav. Sedan ska det inte gå att konvertera från halogen till LED om du inte har nivåreglering. Och jag vet inte om det finns nivåreglering på bilar med halogen, säger Tord Fornander., säger Tord Fornander.

Transportstyrelsen är positiv till att införa nya krav för att kontrollera belysningen. Allt fler LED-lampor i trafiken förändrade förutsättningarna. Många bilister anser sig bli bländade.
– Ständig utveckling av ny teknik har gjort att vissa kontroller inte är relevanta eller att krav saknas eftersom kraven begränsas till vissa tekniklösningar. Problem med bländning har ökat och ett skäl antas vara bristfällig kontroll av halvljusstrålkastares nedvinkling, ljusbild och styrka, skriver Transportstyrelsen.
LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt