Så här ska Miljöpartiet få bort bensin- och dieselbilar helt från Stockholms city om 4,5 år. Men drömmen om en huvudstad med bara elbilar får motstånd.
– Vi som huvudstad måste gå i täten för detta, säger Lars Strömberg (MP), trafikborgarråd i Stockholm till Carup.
Miljöpartiet i Stockholm vill få bort alla fossila bilar till 2030. Enbart elbil ska vara tillåtet. Men visionen stöter på ett brett motstånd. Inte minst från högern och stora delar av näringslivet. De såg till att överklaga införandet av miljözonen i innerstan förra året.
– Det var något som skulle hjälpt till mycket för att få en snabbare omställning. Men nu väntar vi på att Länsstyrelsen ska komma med besked på vår överklagan. En innerstad fri från biltrafik som går på fossila bränslen skulle vara bra.
Lars Strömberg och miljöpartiet i Stockholm tror att det är fullt möjligt att få bort de fossila motorerna från huvudstadens gator om drygt 4 år. Dessutom känner man att opinionen står på deras sida.
– Om man frågar boende så vill de ha så lite bilar som möjligt i närheten av sina bostäder. Detsamma gäller i Stockholms innerstad. Dessutom ser vi att cyklandet ökar snabbt och kollektivtrafiken håller på att återhämta sig efter pandemin.

Men Miljöpartiets vision stöter på motstånd från de som värnar de traditionella bilarna. För att besöka staden i dag innebär en hel del trafikumbäranden. När miljöpartiets dröm slår in kommer dessutom fossila bilar att bannlysas.
– Jag kommer aldrig att köra elbil. I Stockholms city har det blivit helt omöjligt för oss bilister, det är cykelvägar och annat som ställer till det, säger Ulf Brunnberg.
Trafikborgarrådet är väl medveten om att det finns motstånd. Men han menar på att det skulle gynna alla om man kunde få bort de gamla bilarna från stadens gator.
– Om vi kan hjälpa elektrifieringen att gå snabbare skulle det vara bra. Enligt undersökningar visar det sig att stockholmare byter bil oftare än ute i landet. Det betyder att våra bilar kommer ut på andrahandsmarknaden där, säger Lars Strömberg.
Bränslefrågan delar höger och vänster i svensk politik. Miljöpartiet gick ut denna vecka med att man tänker höja priset på bensin och diesel om man vinner valet.
– Den här regeringen motverkar elektrifieringen med sin politik. Genom att göra de fossila drivmedlen billigare hjälper man inte näringslivet att ställa om.
Bilen har inte samma betydelse längre. Det menar många miljö och elbilsvänner. Enligt dem är dess statusvärde inte detsamma. I framtiden kommer det att vara ett rent transportmedel.
– Från 1960-talet och framåt anpassades städerna allt mer efter biltrafiken. Men bilen har inte samma frihetssymbol längre. Det kan liknas vid hur cd-skivan lämnade plats för sådana tjänster som Spotify. I framtiden kommer det säkert att bli vanligare att man har bilpooler.
Det håller inte Ulf Brunnberg med om. Den motorälskande filmstjärnan har en livslång förälskelse i Jaguarer och V8-motorer. Han är mycket kritisk mot hur politikerna i Stockholm har agerat mot bilisterna.
– Jag kör nästan aldrig in till stan längre, det är helt omöjligt att ta sig fram där. Det är som om man vill få bort bilisterna, säger Ulf Brunnberg.
Men enligt Miljöpartiet är elbilarna framtidens melodi. Det är inte bara för privatpersoner. Alla sektorer kommer att satsa på att elektrifiera sina flottor.
– Jag var nyligen och provkörde en elektrisk sopbil. Med de här fordonen kan vi göra saker och ting mer effektivt. Som det är nu får man inte göra transporter inne i stan på vissa tider eftersom det bullrar. Men med elektriska fordon går det att utföra dygnet runt.
Bristen på heltäckande laddinfrastruktur är ett av kritikernas argument. Men i Stockholm kämpar de rödgröna för att bygga ut antalet laddstolpar. Redan nästa år ska det vara möjligt även för dem som bor i hyresrätt att köpa en elbil
– En viktig del i elektrifieringen är att göra det lättare att ladda. I Stockholm har vi tre kommunala bostadsbolag. Innan det här året är slut så ska alla ha byggt ut sina laddmöjligheter så att alla kan ha en elbil.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.