Alla svenska körkort ska bytas ut. Inom kort tas ett beslut av EU.
– Digitala körkort ligger som ett av förslagen i det fjärde körkortsdirektivet som just nu förhandlas inom EU, säger Mikael Andersson, informationschef på Transportstyrelsen.
Just nu ligger det fjärde körkortsdirektivet på EU:s bord. Ett av förslagen är att införa ett gemensamt digitalt körkort för alla länder i unionen. Det ställer tekniska krav på alla bilförare och många är nog bekymrade över hur de ska klara av detta. I Danmark har ett system med digitala körkort redan införts och många danskar tycker det fungerar bra.
Ordförandelandet Ungern har markerat att man vill ta ett snabbt beslut kring det nya körkortsdirektivet.
– Därför tror jag att processen kommer att skyndas på, men det är nog svårt att redan till nyår som Ungern har aviserat, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Den svenska regeringen har ställt sig positiv till att införa digitala körkort. Om det genomförs i Sverige kommer de här körkorten att vara giltiga i 15 år. Men så fort man fyller 70 minskas den tiden till bara fem. Dessutom finns det ett förslag om att man ska kunna få ett fysiskt körkort som komplement, eftersom många använder sitt körkort som en identitetshandling. Våra nordiska grannar har redan infört digitala körkort i mobilen, men Sverige är lite efter ännu så länge.
– Det går tyvärr inte att säga exakt när beslutet klubbas och om just de digitala körkorten finns med i slutförslaget. Sedan när beslutet väl finns kommer alla medlemsländer att få en viss tid på sig att implementera reglerna i sina egna nationella lagstiftningar och den tidsperioden brukar vara ett antal år, säger Mikael Andersson.
Enligt EU:s direktiv ska det nya digitala körkortet vara infört fyra år efter beslutet är taget. Men det är fritt upp till varje medlemsland att införa det tidigare om man vill och de kan införas tidigare.
– Man hade förhandlat fram hela direktivet i somras, men så kom EU-valet emellan och då måste allt göras om igen. Men jag tror det kommer att gå snabbare nu, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Beslutsgången är en komplicerad väg. Från förslag ska medlemsländerna rösta innan det lämnas över till en expertgrupp för korrigeringar. Därefter kommer förslaget att lämnas över till EU-parlamentet för beslut.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.