Experten Jason Fenske reder ut General Motors motorskandal. 721 000 V8-motorer ska räddas med motorolja.
– Är det verkligen en lösning som kommer att fungera? undrar Jason Fenske.
På Youtubekanalen “Engineering Explained” djupdyker Jason Fenske i olika tekniska frågor. I ett av hans senaste klipp går han igenom hur General Motors ska lyckas fixa över 721 000 återkallade motorer genom att byta motorolja.
– Vi kommer att gå igenom flera undersökningar och studier för att nå fram till en sund slutsats, säger Fenske.
General Motors återkallade i mitten av april alla sina bilar utrustade med en 6,2-liters L87 V8-motor, tillverkade mellan 2021 och 2024. Alla sålda bilar återkallas och ska gås igenom i jakt på motorskador. De som har klarat sig måste få en helt annan motorolja än tidigare. Den gamla 0W-20-oljan ska bytas ut mot 0W-40.
– Det kanske låter som en tillfällig lösning, men det finns faktiskt en logisk förklaring till det, säger Jason Fenske.

För att förstå varför ett enkelt byte av oljan faktiskt fungerar måste man först förstå Stribeckkurvan enligt experten. Kurvan anger sambandet mellan friktionskraft och periferihastighet för axeltappen i ett glidlager med hydrodynamisk smörjning. Enligt Stribeckkurvan går detta samband att dela in i tre olika delar, där den längst ut till vänster handlar om en metall mot metall kontakt, vilket inte är bra alls. Detta skapar mycket friktion och slitage.
– Om vevaxeln och vevstaken arbetar mycket i det här området har du stora problem, säger Fenske.
Den andra delen av kurvan som placeras i mitten kallas delad smörjning. Där har du en del separation mellan metallbitarna genom olja, men det är inte helt optimalt och en viss kontakt mellan metalldelar sker fortfarande. Den sista delen av kurvan som är längst ut till höger är den del där alla metalldelar helt håller sig borta från varandra.
– Det här är där du vill att vevstakarna och vevaxeln ska arbeta, säger Fenske.
Ett sätt att få motorn att arbeta i området längst till höger är att öka oljans viskositet, vilket General Motors gör genom att byta ut den gamla 0W-20-oljan mot 0W-40. Alltså är det faktiskt en smart lösning på problemet.
– Nu förstår vi varför bytet av olja är en potentiell lösning på problemet, säger experten.
Något som också händer med motorn när den arbetar i det området är att den blir mindre effektiv och mindre bränsleekonomisk. Tidigare har också oljeexperten Lake Speed Jr. gått igenom varför GM:s lösning med att byta olja faktiskt fungerar. Han tror att GM hade den förra oljan enbart för att göra bilarna mer bränslesnåla.
– Lägre viskositet ger bättre bränsleekonomi, säger han.
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.