Biltillverkarna vet vad du gör i bilen. De samlar in data utan ägarna tänker på det. BMW har till exempel exakta data på hur vi använder volymratten.
– Vår statistik visar tydligt att folk använder den här volymkontrollen ganska ofta, säger BMW-chefen Stephan Durach.
Kinesiska elbilar pekas ofta ut som säkerhetsrisker på grund av omfattande övervakning. Men många fler än bara kinesiska bilar samlar data. En rapport från Mozilla Foundation visar att flera moderna bilar fungerar som kraftfulla “övervakningsmaskiner”. Bilarna kan se, höra och analysera nästan allt som händer i bilen. Och ofta utan att föraren är medveten om omfattningen. När du tar bilen i bruk skriver du på ett användaravtal som ger biltillverkaren långtgående tillgång till din data. De anger oftast inte i detalj vilka data som samlas in. Nya bilar har ett stort antal kameror, sensorer och mikrofoner.
Biljättarna säger ofta att datan används för forskning och utveckling. Även för att förbättra användarupplevelsen och säkerheten. Men informationen används till mycket mer. Datan används för att skydda företagets egna intressen och påverka ägarens beteende. Dessutom säljs informationen vidare för att tjäna mer pengar. Enligt rapporten från Mozilla Foundation delar 84% av biljättarna datan med en tredje part. Och hela 76% uppger enligt Mozilla att de kan sälja ägarens data vidare.

Volvo säljer data till Trafikverket – BMW har data från 10 miljoner fordon
BMW har samlat data från över 10 miljoner fordon, rapporterar Motor1. Det sker genom BMW:s uppkopplade bilar och deras infotainmentsystem. Något som BMW-chefen Stephan Durach bekräftade i september. Informationen används för att se hur kunderna använder infotainmentsystemet och bilens kontroller. BMW vet precis hur deras bilägare använder olika funktioner i bilen. Datan har gjort att de vet att folk gillar den vanliga volymratten och att det inte går att ta bort alla knappar.
– Vår statistik visar tydligt att folk använder den här volymkontrollen ganska ofta, även om det bara är för att stänga av ljudet – sedan är det bara att trycka på. Kanske skulle en ljudavstängningsknapp räcka, men vi sa ‘nej, folk vill ändra volymkontrollen också, berättade BMW-chefen.
Även Volvo Cars samlar information från ägare i Sverige. Den säljs i realtid från kundernas bilar. Datan skickas till Trafikverket som använder den för att planera sitt vägunderhåll. Detta berättade Trafikverket själva för Carup i september.
– Vi köper den här från bland andra Volvo. Bilarna skickar data om hur halt det är på vägarna, säger Björn Eklund, utredare inom underhåll på Trafikverket.
Dagens bilar använder avancerade sensorer
Dagens moderna bilar är utrustade med avancerade sensorer och kameror som kan samla in stora mängder data. Både om bilen och förarens beteende. En bil kan generera stora mängder information på en enda dag. Det gäller även data som användaren kanske inte är medveten om.
Biltillverkarna analyserar all den insamlade datan. Vilka funktioner du använder, vilka knappar du trycker på, och vad som inte används. Resultatet kan påverka hur bilen utformas. Men det ger också företagen möjlighet att hitta nya sätt att tjäna pengar. Till exempel genom att börja ta betalt för funktioner som tidigare ingick i köpet av en ny bil.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















