Hur rostig är en sex år gammal Tesla? Experterna blir förvånade över upptäckterna som döljer sig i elbilen.
– Bultarna som håller fast batteriet har en tendens att rosta väldigt snabbt, säger rostexperten Matti Funderurd.
Norska NAF undersöker en sex år gammal Tesla Model 3 och hittar allvarlig rost på flera ställen. Salt åker in i tröskelkanalerna och får bultar att rosta sönder. Dessutom rostar bromsrör och jordpunkter.
– Jag måste säga att jag är lite överraskad att det är såpass illa efter sex år, säger NAF:s rostskyddsexpert.
Matti Funderud driver Funderud Antirost i Norge. Han är en av de främsta experterna på rostskydd i Norden. Nu varnar han för flera rostangrepp på Tesla Model 3. Rost som inte syns vid besiktningen.
– För att komma åt den här rosten krävs en demontering av skyddsplatsen. Framförallt när det gäller Tesla Model 3 rostar den på sätt som vi inte är vana vid. Men vi ska tänka på att den är tillverkad i Kalifornien, där har de inte sådana här problem, säger Matti Funderud.
Svenska besiktningsbranschen bekräftar uppgifterna. Vid besiktningen tar man inte bort skyddsplasten och undersöker bromsrören. Det skulle ta alldeles för lång tid och både fördyra undersökningarna men också förlänga köerna.
Matti Funderud har länge varnat för rost på Teslor. Allra helst Model 3 verkar särskilt drabbade. Det kan bli farligt om bromsrören rostar. Teslorna har skyddskåpor över dem som gör att man inte kan se rosten med blotta ögat. Det här är man väl medveten om inom den svenska besiktningsbranschen.
– Det är inte bara Tesla. Det är många nya bilar som har stora delar inplastade. Det har med aerodynamiken och bränsleåtgången att göra. Då kan man inte se bromsrör och andra saker. Men under ett högtrycksprov borde det ändå visa sig, säger Tord Fornander på svenska besiktningsbranschen.
Om du måste byta bromsrör på en Tesla blir det en dyr historia. Konstruktionen gör det komplicerat för mekanikern.
– Vid byte av bromsrör måste man också ta bort batteriet, det blir både komplicerat och dyrt för bilägaren, säger Matti Funderud.
Det finns flera andra saker känslig på Tesla Model 3. Många bilägare glömmer att kolla under bilen. Det kan bli ett dyrköpt misstag.
– Det uppenbara är bromsrören som rostar bakom innerskärmarna, bredvid batteripaketet och under huven. Det mindre uppenbara är bultarna i kanalen. Bulten på bilden vi ser i början är 1 av 16 som håller batteripaketet. Om batteriet lämnas oskyddat kan det bli omöjligt att ta isär utan att skära, borra och gänga. Många reparationer kräver att batteripaketet demonteras, till exempel vid byte av bromsrör. Även enkla jobb kan således bli mycket tidskrävande, vilket ökar kostnaderna dramatiskt, säger Matti Funderurd.
Han har utvecklat en metod för särskilt rostskydd för alla som har en Tesla. Och den kommer från norska får.
– Vi sprayar med en miljövänlig lanolinolja som förtränger fukt och förhindrar att det tränger in syre. Eftersom fukt och syre är förutsättningar för att det ska börja rösta förstår vi varför olja är så effektiv mot rost, säger Matti Funderud.
Den här metoden har han arbetat med under lång tid. Matti Funderud är expert på just Tesla och hävdar bestämt att hans metod fungerar.
– Oljebehandlingen, i kombination med våra 10 rostskydd och fettremsor, utgör det mest effektiva skyddet på marknaden. Detta är inte något vi påstår oss göra anspråk på, utan en garanti i form av en livstidsgaranti mot rost, säger Matti Funderud.
Besiktningsbranschen har ett ansvar att deras kontroller görs efter föreskrifterna. Att moderna bilar som Tesla kapslar in bromsrören är ett problem.
– Det är upp till besiktningsorganen att ta fram rutiner eller praxis eller utrustning så att de kan lyfta fordon eller göra de kontroller som är nödvändiga enligt föreskrifter, säger Anders Gunneriusson, utredare på Transportstyrelsen.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.