Under kalla kriget drabbades ett hemligt amerikanskt spaningsflygplan av modellen SR-71 Blackbird av svåra tekniska problem över Östersjön. När planet kom in på svenskt territorium tappade det snabbt höjd. Men till undsättning kom då fyra svenska Saab 37 Viggen-plan vars piloter alla belönades med medaljer av USA efter sin heroiska insats.
1964 introducerades SR-71 Blackbird, som då kom med innovativa teknologier, elektronik och flygelektronik som aldrig tidigare skådats. Men den 29 juni 1987 lyfte en SR-71 Blackbird från Mildenhall i England. Spaningsflygplanet skulle genomföra två hemliga spaningsuppdrag, ett över Barents hav och Östersjön, men planen gick inte riktigt som det var tänkt.
Under sitt uppdrag utanför Baltikum, på en höjd av cirka 22 000 meter och i en hastighet av Mach 3,0, exploderade plötsligt flygplanets högra motor. Planet tappade snabbt höjd och svängde in över svenskt territorium, och när det låg i höjd med Gotland kränkte det superhemliga spaningsplanet det svenska luftrummet. Men som tur reagerade den svenska luftstridsledningen otroligt snabbt.

Två Saab 37 Viggen-plan från F 13 skickades ut för att genskjuta det amerikanska spaningsplanet, följt av ytterligare två Viggen-plan från F 6, då baserade på F 10 i Ängelholm. Piloterna i Blackbird hade aktiverat transponderkoden 7700 för plan i nöd och de svenska piloterna Lars-Erik Blad och Bo Ignell fick kontakt med Blackbird öster om Bornholm och följde det skadade planet, som fortsatte att tappa höjd.
– Vi ser att planet flyger med låg fart och att det minskar hela tiden. För att de inte ska bli överraskade gör jag en lugn förbiflygning på deras högra sida och därefter en 360 graders sväng så att jag kommer upp bakom och ovanför dem för att ha en bra överblick av läget. Min rotekamrat blir kvar på deras högra sida, säger Lars-Eric Blad till Försvarsmakten.
– Jag och min rotekamrat Krister Sjöberg följer det under cirka fem minuter och som närmast är avståndet 30 meter. Vi kan också se att det bara flyger på en motor och att det står US Air Force nationalitets-beteckning under kroppen och att planet har numret 117964, säger viggenpiloten Roger Möller till Försvarsmakten.
De fyra Viggenplanen eskorterade den amerikanska Blackbird fram till att planet nådde danskt luftrum. Därefter lyckades Blackbird ta sig tillbaka till den tyska flygbasen Nordholtz i dåvarande Västtyskland, med endast en fungerande motor och nödlandade utan att krascha. Efteråt beskrev en av piloterna i det amerikanska stridsflyget de svenska piloternas undsättning som en “befrielse”.
– Vi visste inte vilka som skulle upptäcka oss först. Att se de svenska Viggenplanen komma upp vid vår sida var en ren befrielse. Jag är helt säker på att den svenska närvaron vid vår SR-71 medförde att annat jaktflyg höll sig på stort avstånd och därigenom inte kunde komma till vapenverkan, säger piloten Tom Veltri, som var med och flög Blackbirdplanet, till Försvarsmakten.
31 år efter händelsen tilldelades de fyra svenska piloterna Krister Sjöberg, Roger Möller, Lars-Eric Blad och Bo Ignell US Air Medal under en ceremoni i den amerikanska ambassadörens residens i Stockholm. Vid ceremonin närvarade bland annat överbefälhavaren Micael Bydén, flygvapenchefen Mats Helgesson och den dåvarande försvarsministern Peter Hultqvist, som ville visa sin uppskattning för piloterna.

LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.