Så mycket snabbare blir din bil på slicks

Tyre Reviews undersökte hur mycket snabbare en bil blir med slickdäck. Resultatet är överraskande på många sätt.
– Det här är något jag har velat undersöka länge, säger Jonathan Benson från Tyre Reviews.

På Youtubekanalen “Tyre Reviews” testade Jonathan Benson hur mycket snabbare en Hyundai i30N blir när den har slickdäck. I sitt test använde han vanliga vägdäck, bandäck och två typer av Pirelli-slickdäck.
– Nu ska vi se exakt hur mycket snabbare ett slickdäck kan vara, säger Benson.

Slicka däck är däck som används enbart för tävling. Deras bruk på vanlig väg är förbjudet. Slitbanan på däcken är helt slät, vilket möjliggör oöverträffat vägfäste på torr mark. Däremot är det i stort sett omöjligt att köra med slicks i regn.

Det första däcket Jonathan Benson bestämde sig för att testa var det vanliga vägdäcket Pirelli P Zero PZ4. Han lyckades då som bäst komma i mål på 1:38,02. Efter det testade han bandäcket Pirelli P Zero Trofeo R. Med det däcket lyckades han få en varvtid på 1:34,81.
– Det är mycket snabbare än vad jag trodde, säger han.

Efter att de två första däcken hade testats var det nu slickdäckens tur att visa hur mycket snabbare de faktiskt gör bilen. Med det första slickdäcket lyckades Benson köra ytterligare tre sekunder snabbare och fick en varvtid på 1:32,33.
– Det var otroligt kul att köra, säger han.

Efter det testade Benson också de andra slickdäcken som hade en annorlunda gummiblandning och var tillverkade för TCR-racing. Med de däcken lyckades han som bäst gå i mål på 1:31,79, vilket var den snabbaste tiden.
– Det är en otrolig upplevelse att köra med slicks, som jag tycker att de flesta borde pröva, säger han.

Resultatet från testet visar att det skiljer totalt 6 sekunder mellan ett vanligt vägdäck från Pirelli och de snabbaste slicksen i testet, vilket är ett imponerande resultat. När det kommer till det körmässiga kände Jonathan Benson inte en jättestor skillnad mellan de olika slicksen.
– Det var ingen jättestor skillnad mellan slicksen totalt sett. Det var främst i kurvorna som det kändes, säger han.
LÄS MER:

Senaste nytt