Det är inte bara kyla som påverkar elbilars räckvidd – även värme kan påverka. Nu avslöjar en ny amerikansk studie exakt hur mycket räckvidd elbilar tappar på grund av värme.
Under vintern går det ofta att läsa om hur elbilars räckvidd påverkas negativt av kylan. Men sanningen är att även varma sommarklimatförhållanden kan påverka elbilens räckvidd. I en ny amerikansk studie gjord av Recurrent analyserades 29 700 olika elbilar där man mätte hur mycket räckvidden påverkas vid 32 grader Celsius och 37 grader Celsius. Med alla varmare temperaturer är det en faktor att ta i beräkning även under en svensk sommar.
Recurrent samlade sedan ihop all data från de olika elbilarna och delade upp resultatet i hur varje specifik elbilsmodell drabbades. Totalt är det 21 olika elbilsmodeller som ingår i undersökningen. Förlusten av körsträcka anges i procentandelar som återstår jämfört med 100 procent, vilket är den maximala körsträcka som bilen kan uppnå under ideala förhållanden.

Det visade sig sedan att vid 32 grader Celsius är den genomsnittliga förlusten av räckvidd runt fem procent. Däremot visade det sig att förlusten av räckvidd är betydligt mer märkbar vid 37 grader Celsius, där den genomsnittliga förlusten av räckvidd låg på 17–18 procent. Det går att jämföra med Motors och NAF:s senaste vintertest, där den genomsnittliga förlusten av räckvidd låg på 18,3 procent vid noll och fem grader Celsius.
Andra intressanta upptäckter från undersökningen var att de elbilar som hade en värmepump förlorade mer räckvidd än de som inte hade en. Recurrent gick också ut med en varning till alla elbilsägare om att de inte ska parkera bilen utomhus när temperaturen är mellan 32 och 37 grader Celsius. Det kommer också att påverka elbilens räckvidd, även om den bara står stilla.
Elbilarna som har lägst förlust av räckvidd på sommaren
Elbil | Återstående räckvidd |
Audi e-tron | 98 % |
BMW i4 | 98 % |
Hyundai Ioniq 5 | 97 % |
Ford Mustang Mach-E | 96 % |
Tesla Model 3 | 95 % |
Volkswagen ID.4 | 95 % |
Ford F-150 Lightning | 95 % |
BMW i3 | 95 % |
Tesla Model X | 94 % |
Tesla Model Y | 94 % |
Audi e-tron Sportback | 93 % |
Kia EV6 | 92 % |
Nissan Ariya | 92 % |
Tesla Model S | 91 % |
Kia Niro EV | 88 % |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.