Elbilar faller mycket snabbare i värde än bilar med förbränningsmotor. Så här mycket har elbilarna som sålde bäst för fem år sedan fallit i värde.
Elbilar har länge beskrivits som framtiden men för den som köpte nytt för fem år sedan har resan ofta blivit betydligt dyrare än många trodde. Vi har gått igenom de fem mest sålda elbilarna i Sverige 2020 och jämfört vad de kostade nya med vad motsvarande bilar säljs för i dag på Blocket.
Slutsiffrorna talar sitt tydliga språk. Fem år gamla elbilar har förlorat mellan 55 och 70 procent av nypriset på fem år. En liknande jämförelse av bensin-, diesel och hybridbilar visar att de tappade mellan 12 och 55 procent i värde. Den bästa hybridbilen tappade bara 12 procent,medan bästa elbilen gått ner med 55 procent. En viktig orsak till att elbilar går ner så snabbt i värde är den snabba teknikutvecklingen. Räckvidd och laddningsprestanda har förbättrats i snabb takt.
För köpare på begagnatmarknaden innebär det stora möjligheter och försäljningen av begagnade elbilar ökar. Exempelvis så kostar en fem år gammal Tesla Model 3 idag ungefär lika mycket som en fem år gammal Volkswagen ID.3 Pro. För den som köpte nytt och nu funderar på att sälja är det däremot en dyr påminnelse om hur snabbt spelreglerna har förändrats när elbilstekniken rusat framåt.

Tesla Model 3 Long Range AWD: -65%
När Tesla Model 3 slog igenom i Sverige 2020 var det en av marknadens mest omtalade elbilar. Fyrhjulsdrift, lång räckvidd och tydliga prestanda gjorde den till ett självklart val för många som ville ta steget in i elbilsvärlden. Nypriset för en Tesla Model 3 Long Range AWD låg på 709 000 kronor.
I dag finns exemplar som gått strax under 23 000 mil för runt 180 000 kronor. Tittar man i stället på bilar som gått mer normalt, under 10 000 mil, säljs den billigaste för 250 500 kronor. Det innebär ett värdetapp på runt 458 500 kronor, motsvarande cirka 65 procent på fem år. Model 3 är dock inte värst – det finns en elbil som tappat mer procentuellt och en annan som rasat med nästan 100 000 kronor mer under samma period.

Volkswagen ID.3 Pro Performance -57%
Volkswagen ID.3 lanserades som märkets stora elbilssatsning och placerades storleksmässigt nära Golf. Modellen lockade många köpare med bra innerutrymmen, bakhjulsdrift och en räckvidd som räckte för vardagen.
En ID.3 Pro Performance Max hade ett nypris på 527 900 kronor 2020. I dag säljs exemplar som gått under 10 000 mil för omkring 229 900 kronor, medan bilar med högre miltal kan hittas för strax under 200 000 kronor. För ett exemplar som rullat mindre än 10 000 mil handlar det om ett tapp på cirka 298 000 kronor, vilket motsvarar runt 57 procent av nypriset som gått upp i rök.

Kia e-Niro -55%
Kia e-Niro blev snabbt populär tack vare sin långa räckvidd och höga standardutrustning. För många var det en elbil som fungerade både till vardags och för längre resor. Nypriset för en Kia e-Niro 2020 låg på 481 900 kronor.
Bilar med något högre miltal kan hittas för under 200 000 kronor idag. Samtidigt säljs exemplar som gått strax under 10 000 mil för omkring 214 900 kronor. Värdeminskningen för en elbil som rullat knappt 10 000 mil landar därmed på cirka 267 000 kronor, vilket motsvarar ungefär 55 procent.

Renault Zoe -70%
Renault Zoe var länge en av Europas mest sålda elbilar och fick till 2020 ett större batteri och förbättrad teknik. Trots det har värdet fallit kraftigt. Nypriset för Zoe med 52 kWh-batteri låg på 366 900 kronor. I dag säljs exemplar som bara gått runt 6 800 mil för så lite som 109 900 kronor hos bilhandlare.
Det innebär ett värdetapp på omkring 257 000 kronor, motsvarande drygt 70 procent. Det är det största tappet procentuellt i jämförelsen när man kollar på de fem mest sålda elbilarna från 2020 och hur de står sig idag.

Audi e-tron 55 quattro -63%
Audi e-tron 55 quattro var Audis första stora elbilssatsning och lockade köpare med hög komfort, fyrhjulsdrift och premiumkänsla. Men nypriset var också högt. En Audi e-tron 55 quattro kostade 897 400 kronor ny.
I dag säljs exemplar som gått strax under 10 000 mil för omkring 334 900 kronor. Bilar med mycket höga miltal kan hittas för ännu lägre priser. För ett exemplar som kört under 2 000 mil per år motsvarar det ett värdetapp på cirka 562 000 kronor, eller runt 63 procent på fem år.
| Modell | Nypris (kr) | Pris i dag (kr) | Värdetapp (kr) | Värdeminskning |
|---|---|---|---|---|
| Tesla Model 3 Long Range AWD | 709 000 | 250 500 | 458 500 | −65 % |
| Volkswagen ID.3 Pro Perf Max | 527 900 | 229 900 | 298 000 | −57 % |
| Kia e-Niro | 481 900 | 214 900 | 267 000 | −55 % |
| Renault Zoe 52 kWh | 366 900 | 109 900 | 257 000 | −70 % |
| Audi e-tron 55 quattro | 897 400 | 334 900 | 562 500 | −63 % |
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















