Du kan gå miste om 100-tals mil varje år när du laddar elbilen. En ny studie avslöjar att en betydande del av elen du betalar för aldrig når bilens batteri. Utan att du märker det.
Många som kör elbil räknar kallt med att all el de betalar för också hamnar i bilens batteri. Men en ny schweizisk studie visar att en betydande del av energin försvinner redan innan hjulen börjar rulla och få känner till hur stor förlusten faktiskt är. Resultatet kan påverka både din plånbok och hur långt bilen egentligen går på ett ”fullt” batteri.
Studien kommer från Touring Club Suisse och bygger på mätningar inom det europeiska projektet Green NCAP, skriver Automobile-magazine. Totalt testades 26 elbilar mellan 2022 och 2025. Alla hade låga miltal för att undvika effekter av slitage. Forskarna jämförde hur mycket el som togs från elnätet vid laddning hemma med 11 kW och hur mycket som faktiskt hamnade i batteriet.

Snittet landar på ett totalt laddningsutbyte på 89 procent. Det innebär att 11 procent av energin försvinner redan vid laddningen. Förlusten delas upp i två delar: ungefär 7 procent går bort i bilens ombordladdare som gör om växelström till likström och ytterligare cirka 4 procent försvinner i batteriets egna system, bland annat för att hålla rätt temperatur under laddning.
I praktiken betyder det att du bara får ut cirka 89 kWh av 100 köpta kWh. Resultaten stämmer också med tidigare mätningar från tyska ADAC på modeller som Renault Zoe, Tesla Model 3, Volkswagen ID.3 och Fiat 500e. Alla visar tydliga skillnader mellan vad som betalas för och vad som verkligen går att använda. Samtidigt varierar förlusterna stort mellan olika bilar. Den visar också att förlusterna ökar vid laddning på låg effekt, något elbolagen i Sverige försöker styra över elbilsägare till genom så kallade effekttariffer.
I studien ligger de sämsta modellerna på 84 procents verkningsgrad, medan de bästa når 93 procent. Skillnaden låter liten men syns direkt i kostnaderna. Den påverkas bland annat av hur effektiv bilens ombordladdare är, hur mycket 12-voltsystemet drar under hela laddtiden och hur mycket energi som går åt till att värma eller kyla batteriet. Långa laddningar ger större förluster eftersom alla stödsystem fortsätter att dra ström.
AC-förluster vid laddning: uppmätta värden (effekt/förlust)
| Modell | Vägguttag | Laddbox | Laddbox med reducerad effekt |
|---|---|---|---|
| Fiat 500e | 2,3 kW / 12,7 % | 11 kW / 6,3 % | 3,6 kW / 13,9 % |
| Renault Zoe | 2,3 kW / 24,2 % | 11 kW / 9,7 % | ingen mätning |
| Tesla Model 3 | 2,3 kW / 15,2 % | 11 kW / 7,7 % | 3,5 kW / 11,4 % |
| VW ID.3 | 2,3 kW / 13,6 % | 11 kW / 9,0 % | 5,5 kW / 9,2 % |
Det är också förklaringen till varför en vanlig väggkontakt kan ge dramatiskt större förluster. ADAC såg exempelvis att en Renault Zoe tappade över 24 procent av energin via en vanlig hushållskontakt, men under 10 procent via en korrekt installerad 11 kW-wallbox.
För att ge en bild av hur mycket som försvinner i praktiken har schweizarna räknat på ett årligt körande på 15 000 kilometer. De har räknat att den räckvidd som ”försvinner” är hela 1 087 till 2 359 kilometer per år. I snitt around 1 637 kilometer. Alltså mer än en normal månadskörning för många svenska bilägare.
Trots detta påminner forskarna om att elbilen fortfarande ligger långt före bensin- och dieselbilar i effektivitet. En förbränningsmotor utnyttjar ofta mindre än 40 procent av energin i bränslet och i stadstrafik betydligt mindre än så. Men den nya studien gör klart en sak. Även elbilar har sina dolda energiförluster.
LÄS MER:

Kevin Neemé har dubbla kandidatexamina i journalistik samt medie- och kommunikationsvetenskap från Umeå universitet. Han har bland annat arbetat som reporter på Sveriges Radio och sportjournalist, bland annat på VLT och Örnsköldsvik Allehanda.















