Tyska ADAC varnar för att elbilsägare luras att betala för mycket vid laddstationer.
– Detta är en oacceptabel situation, skriver ADAC.
Många elbilsägare laddar i dag sina elbilar genom att betala direkt vid laddstationen, utan att vara medlemmar eller prenumerera på något laddabonnemang. Denna typ av laddning kallas ad hoc-laddning och innebär en form av engångsbetalning. Sedan ett år tillbaka har EU, genom AFIR-förordningen, beslutat att alla laddstationer måste erbjuda denna möjlighet. Nu varnar däremot den tyska bilistorganisationen ADAC för nackdelarna med ad hoc-laddning.
Tyskarna genomförde ett omfattande test längs autobahn där de undersökte prisskillnaderna mellan att ladda med och utan medlemskap. De besökte rastplatser med laddare, bensinstationer och olika laddstationer och alla visade samma sak. Prisskillnaderna visade sig vara mycket stora och det är betydligt dyrare att ladda elbilen utan medlemskap. Vid en av laddarna skilde sig priset med hela 62 procent.

Tyskarna upptäckte även andra saker som gjorde det svårare för elbilsägare utan medlemskap att ladda sin elbilar.
– Utöver priserna var tekniken ibland mindre konsumentvänlig. Vissa rastplatser och lastbilshållplatser har fortfarande gamla laddstationer utan kortläsare , vilka endast kan användas via QR-kod, kundkort eller app från respektive leverantör. På grund av en övergångsperiod fram till slutet av 2026 kan detta vara juridiskt acceptabelt, men det är obekvämt för konsumenterna, skriver ADAC.
ADAC hävdar att prisskillnaderna främst beror på att företaget vill tvinga elbilsägare att bli medlemmar. Något organisationen inte uppskattar.
– Enligt ADAC är detta en oacceptabel situation, eftersom lågtröskeltillgänglighet och okomplicerad betalning med betalkort eller kreditkort är avgörande för upptrappningen och den breda acceptansen av elektromobilitet, skriver ADAC.
En annan sak ADAC:s testförare kritiserade är transparensen kring hur mycket det kostar att ladda. Det är något ADAC även nyligen undersökte som visade att 96 procent anser att laddpriser ska visas i förväg.
– Laddning med el vara lika enkel och användarvänlig som tankning. De ibland stora prisskillnaderna mellan ad hoc-laddning och kontraktsbaserad laddning bidrar inte till detta, skriver ADAC.
Hur priserna skiljde sig i laddning längs autobahn:
Leverantör | Ad hoc-laddning (DC i euro) | Laddning med medelmskap (DC i euro) | Skillnad i procent |
EWE GO | 0,84 | 0,52 | 62 % |
EnBW | 0,87 | 0,59 | 47 % |
MER | 0,79 | 0,57 | 39 % |
E.ON | 0,79 | 0,61 | 30 % |
Aral Pulse | 0,79 | 0,69 | 14 % |
Citywatt | 0,64 | 0,59 | 8 % |
IONITY | 0,75 | 0,70 | 7 % |
LÄS MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.