Så lite mönsterdjup kan helt nya däck ha

Därför minskar mönsterdjupet på nya däck. Tillverkarna påstår att de ändå räcker lika länge.
– Ja, men jag är inte helt säker på det, vi håller på att samla in data, säger experten Lasse Dahlqvist från Däckbranschens informationsråd.

Nya däck kan idag ha ett mönsterdjup på bara 5,9 millimeter. Det är en stor skillnad från de åtta millimeter som oftast fanns för bara några år sedan. Därför är det inte konstigt att många bilägare blir upprörda om de tvingas köpa nya däck oftare. Ett däcktest visar dessutom på stor skillnad i livslängd på däcken. Det kan skilja så mycket som 4000 mil i livslängd mellan olika däckmärken.
– Anledningen till att man har minskat mönsterdjupet är att minska energipåverkan som däcken gör, säger experten Lasse Dahlqvist från Däckbranschens informationsråd.

Mönsterdjupet har betydelse för mycket energi en bil behöver för att färdas framåt. Enligt experterna ska ett minskat mönsterdjup leda till mer lättrullade däck. Om man tar samtliga fordon tillsammans blir det en ganska betydande mängd energi.
– Orsaken är energikraven, genom att minska mönsterdjupet så blir det mindre rullningsenergi och då blir det också mindre energi.

Däckbranschen hävdar att däcken med lägre mönsterdjup ska kunna rulla lika långt.

Däcktillverkarna har funderat på hur de ska nå de nya målen. Att minska mönsterdjupet var det som innebar minst problem för dem.
– Att minska mönsterdjupet på däcken är det enklaste sättet för tillverkarna att nå målen med energikraven, säger Lasse Dahlqvist.

Det går inte att göra alla nöjda, det vet alla som arbetar inom däckbranschen.
– Man får tänka på att det här med däck är en kompromiss i alla lägen. Även i det här fallet, om man gör en förändring på ett sätt, blir det samtidigt en snedskjutning åt andra hållet. Då blir det alltid någon som inte är helt tillfredsställd.

Det är inte däcktillverkarnas egen agenda att minska mönsterdjupet. Utan det här handlar om miljökrav som våra folkvalda politiker har beslutat om.
– När vi konsumenter eller som i det här fallet, en myndighet vill ha en förändring, så blir det alltid någon som blir lidande. I det här fallet handlar det om energikraven.

Det går inte att skapa däck som gör alla nöjda och fungerar perfekt på alla underlag. Tillverkarna måste balansera mellan lagar och konsumentbehov.
– Det här med däck är speciellt, överdriver du egenskaper eller förstärker en annan, så förlorar man något annat. Det går inte att få ett däck som är helt hundraprocentigt på alla sätt.

Enligt däcktillverkarna kan man köra lika långt på de här nya däcken med mindre mönsterdjup. Men det är fortfarande inte bevisat.
– Tillverkarna säger att man kommer lika långt på de här nya däcken.T ekniken och utvecklingen går ju framåt, men jag är inte helt säker. Men vi ska tänka på att vi inte vet så mycket om det här ännu.

Däckbranschens informationsråd är nu igång med att samla in information för att utreda om de nya mönsterdjupen blir en ökad kostnad för bilägarna.
— Innan vi gjort en riktig undersökning så är det bara antaganden. Än så länge vet vi inte om de nya däcken faktiskt rullar färre antal mil. Men vi håller på att samla in data på detta och ska vara klara någon gång nästa år.

Även frågan om att elbilar sliter däck snabbare ska utredas.
– Det är många som säger att elbilsägarna får byta däck oftare. Men det är också ett antagande som vi ska samla in mer data kring och hoppas få ett svar nästa år.
LÄS MER: