En liten hastighetsöverträdelse kan leda till böter. Men hur mycket måste du köra för fort för att fastna på bild? Och varför klarar sig vissa alltid undan?
Idag finns det mer än 2 500 fartkameror längs de svenska vägarna, utspridda runt om i vårt avlånga land. I år har Trafikverket dessutom börjat installera helt nya fartkameror som kallas Argus 4. Polisen hoppas att de ska bidra till att ännu fler fartdårar åker fast för fortkörning.
Varje år räddar svenska fartkameror ungefär 20 liv, samtidigt som 70 personer räddas från att bli allvarligt skadade. För att åka fast i en fartkamera krävs det att du kör sex kilometer i timmen över hastighetsgränsen. Fartkameran mäter din hastighet och tar bilden när du är ungefär 14 meter ifrån den.

Varje år skickas 350 000–400 000 bilder till polisen, men enbart 120 000–130 000 av bilderna leder till böter. Resten stryks då personen inte går att identifiera på ett bra sätt.
– Man tittar på bilderna som kan redigeras vid behov; man kan bland annat öka ljusstyrkan för att det ska synas bättre. Sedan jämför vi med olika register, först vem som äger bilen, säger Lis Marie Svonni, chef på ATK-avdelningen.
Det finns olika faktorer som gör att bevisen inte håller. Det kan till exempel bero på att förarens ansikte inte syns på bilden, att registreringsskylten var skymd eller andra skäl som gör det svårt att identifiera föraren. Men det kan också handla om resursbrist hos polisens ATK-avdelning i Kiruna, som är de som utreder alla bilder som tagits av fartkamerorna.
– Vi maskerar alltid passagerarsätet, även om det inte sitter någon där. För det är bara föraren som är intressant för utredningen. Man jämför bilden med pass- och körkortsregister, säger Lis Marie Svonni.

Om utredarna vid ATK-avdelningen lyckas identifiera föraren skickas ett brev hem till personen.
– Man får en underrättelse med bild och vad som hänt. Men där finns också information om hur man bestrider uppgifterna, säger Lis Marie Svonni.
Nytt för i år är att polisen kommer att kunna bötfälla även omkörande fordon.
– Tidigare kunde vi fotografera bilar som körde om eller om det var två fordon på bilden. Däremot gick det inte att utreda dem. Nu har vi en ny funktion som pekar ut bilden som gör hastighetsöverträdelsen, säger Eva Lundberg, utredare på Trafikverket.
Två grupper som däremot klarar sig undan fartkameran är turister och motorcyklar.
– Vi kan bara utreda fordon med registreringsskylt i fronten och bilar som kommer från Norden, om det är utomnordiska fordon kan vi inte utreda dem, avslutar Lis Marie Svonni.
Lista – topp 20 fartkameror som tar flest fortkörare
Bräckemotet (Lundbytunneln)-Eriksbergsmotet (Lundbytunneln) | 2674 |
tpl Nyboda (Södra länken)- tpl Lugnet (Södra länken) | 2639 |
Hagenmotet (Gnistängstunneln)-Gnistängsmotet (Gnistängstunneln) | 2573 |
tpl Karlberg (Norra länken)-tpl Värtan (Norra länken) | 2365 |
E22/Lv669 Björketorp korsning-E22/Lv669 Björketorp korsning | 935 |
Överhörnäs-Överhörnäs | 923 |
Hedkärra-Jönsbacken | 921 |
Tveta kyrka- | 911 |
Rydbokorset-Kulla vsk | 908 |
Idbyn-Idbyn | 908 |
Kätterud-Kätterud | 903 |
Gottröra-Rösa | 902 |
Åkersberga-Roslags Kulla | 896 |
Tappström-Brommaplan | 895 |
Grästorp-Vara | 890 |
Genom Läppe-Genom Läppe | 889 |
Kroksvik-Kroksvik | 887 |
Lv227 Tpl Jordbro-Dalarö | 884 |
Kungsör-Köping | 884 |
10005-Bjärby | 883 |
LÄ MER:

William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.