Han byggde om sin fungerande Volvo 940 till etanolbil. Nu vill Samuel Johansson att fler gamla bilar blir miljövänliga med etanol.
– Man kan visst behålla sin gamla Volvo, det är bara att konvertera den till etanol, säger Etanolentusiasten.
Gamla bilar pekas ut som utsläppsbovar. Men det finns sätt att göra dem bättre för miljön. Samuel Johansson, 31, från Holmsjö i Blekinge har byggt om sin gamla Volvo 940 till en etanolbil. Med enkla modifieringar kan han nu köra den gamla Volvon på bilbränslet E85.
Genom att göra allt själv och modifiera Volvon kom han undan med mellan 4000 och 5000 kronor. Men enligt Samuel går det att göra ännu billigare. Det enda som kan vara besvärligt är kallstarter.
– Det kan vara lite knepigt, men med värmare går det bra. Jag har kört problemfritt i tre år nu.


Han överväger att bygga om fler av sina bilar och ger kritik till experten Ronny Svenssons uppmärksammade utspel att gamla bilar ska få straffskatt.
– Jag tycker att vi ska höja bensinpriset och subventionera etanol istället, säger Samuel Johansson.
Experten Ronny Svensson på konsultfirman Ynnor AB föreslår en straffskatt på äldre bilar. Enligt honom ska man betala 25 000 kronor om året för att behålla en gammal klenod. Men Samuel Johansson tycker att det är slöseri att skrota gamla fungerande fina bilar.
– Man kan visst behålla sin gamla Volvo, det är bara att konvertera den till etanol, säger Etanolgurun.
Ronny Svensson vill få bort gamla bilar och sänka Sveriges utsläpp av koldioxid. Den här unga blekingen har en annan lösning. Det är dessutom både billigt och inte särskilt komplicerat.
– Jag prövade mig fram och köpte begagnat på Tradera för 500 spänn. Till slut köpte jag en box för signalmodifiering som förlänger spridarens öppettider så att det sprutar in mer bränsle, säger Samuel Johansson.
Skillnaden är inte så stor. Om du inte kan göra modifieringen själv finns det många verkstäder som kan hjälpa dig att konvertera din gamla bil.
– Den största skillnaden mellan en motor som går på bensin och etanol, är att etanolmotorn behöver mer bränsle. På det sättet kan man behålla sin gamla Volvo och köra vidare på, säger Samuel Johansson.

Experten vill få bort gamla bilar
Ronny Svensson har drivit ett korståg mot gamla bilar. Snart införs EU:s utsläppsrättigheter. Då kommer Sverige att få böta för all koldioxid som vi släpper ut. Hans lösning är att ge folk en skrotningspremie för att göra av med sin gamla bil. Samtidigt som han vill se en straffskatt om man behåller den.
– Om du vill köra runt med din gamla bil så är det ok. Men det är inte dumt att få 25 000 kronor för att skrota den. Många har dessutom en bilpark på uppfarten, det kan ge mycket pengar, säger Ronny Svensson.
Det tycker Samuel Johansson är en dålig idé. Han tycker om sina gamla bilar. Däremot släpper han inte ut någon koldioxid. Inte heller är han intresserad av att skaffa sig en ny och dyr elbil. Istället har han löst allt på ett eget sätt.
– Jag är väldigt kritisk mot det. För det första är bilar ett stort intresse och jag gillar gamla Volvobilar. Men genom att konvertera dem behöver jag inte köpa en elbil och kan samtidigt köra vidare med gott samvete. Jag har som sagt konverterat min gamla 940 till E85, säger Samuel Johansson.
Straffskatt kan underlätta böterna
Straffskatten skulle betala en del av de koldioxidböter som Sverige kommer att dra på sig.
– Har man en gammal bil som man har kärat ner sig i får man kanske betala ett par tusenlappar i månaden för att behålla den, det är inte värre än så, säger Ronny Svensson.
Samuel Johansson tycker däremot att vi ska köra vidare med våra gamla bilar. Bara man slutar köra på fossila bränslen så är det inga problem. Snarare skulle miljön tjäna på att konvertera fler fordon, anser han.
– Det är vansinne att skrota fungerande bilar när man kan konvertera dem så enkelt från bensin till etanol. Jag skulle så gärna vilja se siffror på detta. Till exempel tillverkningsprocessen av en elbil och hur mycket miljöpåverkan gör det jämfört med att konvertera bensinmotorer, säger Samuel.
Han tror att etanolet skulle kunna vara en frälsning för Sverige.
– Vi pratar om att vara självförsörjande och klara kriser. Samtidigt har vi en etanolfabrik i Norrköping som exporterar det mesta av sitt bränsle till Tyskland. Om vi konverterade bensinbilar skulle vi lösa det här problemet, säger Samuel.

Bensinpriset är en het potatis
Bensin och dieselpriset har varit en infekterad fråga i flera år. Regeringen har gått på val med att sänka det. Medan den gröna oppositionen vill pressa svenskarna att transportera sig mer miljövänligt med skatter och avgifter.
– Jag tycker att vi ska höja bensinpriset och subventionera etanolen, säger Samuel
Ronny Svensson ger inte mycket för nostalgi. Han tror inte att konvertering till etanoldrift kommer att bli en folkrörelse.
– Det gör ont när knoppar brister. Sedan får jag skit som budbärare när politikerna egentligen borde vara de som informerar. Men som gammal ytbärgare är man van när det blåser, säger Ronny Svensson.
Ronny Svensson tycker att folk är för kära i sina gamla bilar. Nu måste politikerna gå ut brett och informera tillsammans med media om att bensin och dieselpriset snart sticker iväg.
– Vi är i en förändringstid. Våra politiker i Sverige och EU har fattat ett beslut att vi ska gå den här vägen. Det är bara frågan om vilken hastighet som vi ska ha för att genomföra reformerna, avslutar Ronny Svensson
Röster om Ronny Svenssons förslag:
– Er expert Ronny har ungefär samma trovärdighet som vilken miljöpartist som helst. Hans opartiskhet ligger nog nära noll.
– Den där Ronny Svensson kallar sig för expert men han är bara ett språkrör för alla gröna kommunister.
– Ronny Svensson har nog råd att köpa en elbil för 700.000 kronor till en miljon men vanliga löntagare har inte dom pengarna att investera i en bil som kostar för mycket att laga om nått går sönder i en elbil men det förstår inte Ronny Svensson att en elbil har bara dom som har gott ställt ekonomisk att kunna köpa en elbil.
– Om en person sitter och åker omkring i en gammal bil som det vore lönsamt att få 25000 kronor för om den skrotas. Men personen sitter antagligen i en gammal bil för att ekonomin inte tillåter att köpa en ny dyr elbil. Om du ska ha en elbil idsg med vettig räckvidd och snabbladdning från 10-80 procent på 15-20 minuter så måste du punga ut med minst 500 000 kronor.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.