Stellantis-chefen vill skjuta upp EU:s förbud av nya förbränningsmotorer till 2045. Han riktar hård kritik mot beslutet och menar att det drabbar både industrin och konsumenterna.
– Det är inte bra för industrin, inte för konsumenterna och inte för marknaden, säger Antonio Filosa.
Stellantis-chefen Antonio Filosa riktade hård kritik mot EU, under ett framträdande i fransk TV. Han varnar att förbudet mot nya förbränningsbilar 2035 är “orealistiskt” och “farligt” – och riskerar att skada både jobbmöjligheter och industrin.
– Ur vår synvinkel, som delas av de flesta biltillverkare, måste vi be EU-kommissionen att ändra denna regel, för det är inte genomförbart. Det är inte bra för industrin, inte för konsumenterna och inte för marknaden. Det kommer förstöra jobb, säger Antonio Filosa enligt Auto Plus.
Filosa vill istället skjuta fram slutet för förbränningsbilar till 2045. Det ska ge tid för en mjukare övergång till elbilar, istället för ett brådskande skifte. Den extra tiden menar han ska ge tillverkarna möjlighet att producera rena fordon till överkomliga priser.
– Vi begär samma tid som Kina fick när de förberedde övergången till elbilar. Där Kina hade tid att genomföra en gradvis omställning under tio år, tvingar Europa fram en snäv tidsram, sa Filosa.

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.















