Så knäcktes berömda supermotorn: ”Herregud”

Motor-detektiven Eric Berg plockar isär en av Subarus berömda WRX-supermotor. I undersökningen upptäcker han att den har blivit trimmad, vilket ledde till ett katastrofalt fel.
– “The sky is the limit” gäller inte för Subaru, säger Eric Berg.

Eric Berg har blivit enormt populär på Youtube där han plockar isär trasiga motorer. Mekanikern har denna gång fått in en trimmad 2,0-liters Subaru-motor som tidigare satt i en Subaru WRX. När supermotorn fungerade hade den mer än 268 hästkrafter och den hann totalt gå 15 288 mil innan den gick sönder. 
– Denna motor är från en modifierad bil som havererade helt, säger Eric Berg.

Enligt Eric är WRX en modell som ofta får olika ändringar. Just denna Subaru-motor är betydligt bättre än sina föregångare, men det stoppar fortfarande inte människor från att tänja på gränserna för vad de kan hantera.
– Varje motor har en gräns och ingen motor är starkare än sin svagaste länk, säger Eric Berg.

Han inleder sedan undersökningen genom att ta loss motorns tändstift. När Eric tar en närmare titt på dem ser tre bra ut, medan den fjärde inte är i det bästa skicket.
– Denna är verkligen inte okej, den verkar vara skadad av en kolv, säger Eric.
Han monterar sedan loss insprutningspumpen. Efter det väljer han att ta loss inloppsgrenröret. Han upptäcker då ett gigantiskt hål i motorblocket.
– Jag ska egentligen inte kunna se det här. Den här motorn är definitivt skadad, säger Eric. 

Eric kollar sedan ner i motorns insugningsportar och möts av en hemsk syn.
– Det ser dåligt ut, säger han.
En av portarna är dessutom fylld med en mystisk vätska. Mekanikern undersöker sedan kamkedjan, som fortfarande är i bra skick.
– Jag ser inga fel alls på den här delen av motorn, säger Eric.

Han ser inga större fel på motorns två första kamaxlar, men när han tar bort det ena topplocket upptäcker han att cylindrarna har stora skador. Eric tar sedan en närmare titt på de andra två kamaxlarna och upptäcker genast att en har mindre skador. Han skruvar sedan bort det andra topplocket och får då se hur en av kolvarna har gått i två delar.
– Den är definitivt skadad, säger Eric.

Eric kollar sedan igenom oljetråget. Där ligger flera större metallbitar från olika delar av motorn.
– Oh, herregud, säger Eric.
Eric slutför sedan undersökningen. Han tror att motorn gick sönder på grund av att den fick för många modifikationer. Förmodligen var den ökade kraften för stor, så att en av kolvarna böjde sig till slut.
– En stor anledning till att många av dessa motorer går sönder är att de pressas för hårt, säger Eric.
LÄS MER: