Så klarar sig superbilen i svensk svinkyla

Han körde med sin Ferrari F8 Tributo från Rumänien till polcirkeln. Där fick superbilen uppleva en svensk svinkyla för första gången. En Audi RS6 åkte efter Ferrarin som eventuell räddningsbil. 

Det hör inte till vanligheterna att se en italiensk superbil vid den svenska polcirkeln. Men rumänska Ovidiu Pop har en speciell passion för de arktiska områdena och har rest till polcirkeln ett flertal gånger med olika typer av bilar. Denna gång valde han att köra dit med sin Ferrari F8 Tributo som gått mindre än 2000 mil. Något som de flesta rika superbilsägare aldrig skulle våga. 

Ovidiu Pop åkte dock inte ensam på resan, utan en vän till Youtubern körde i en Audi RS6 hela tiden tätt bakom Ferrarin ifall något skulle gå fel. I klippet får vi bland annat se när superbilen startar i -21 grader och V8:an ger ifrån sig ett ovanligt motorljud. Men ljudet blir normalt igen efter några sekunder, vilket förmodligen beror på att motoroljan är lite trögflytande i kylan. 

Ferrarin visade vid flera tillfällen att det var 2-3 grader Celsius kallare ute än vad Audin gjorde. En dag var det så kallt att en av rutorna på Ferrarin vägrade gå ner när dörren öppnades och vid ett annat tillfälle frös tanklocket fast. En morgon såg det till och med ut som att glaset på instrumentbrädan i Ferrarin hade frusit. 

För att se exakt hur Ferrarin klarade sig i den svenska kylan kan du klicka på klippet som finns länkat i artikeln. Det är en häftig syn att se hur superbilen med bakhjulsdrift kör runt på de svenska svinhala vägarna. 
LÄS MER: