Så kartläggs du av svarta kablar i vägen

Så kartläggs din bil av svarta kablar i vägen. Kan vara ett påbud om nya fartkameror.
– Det är en av flera parametrar som avgör om en trafiksäkerhetskamera ska placeras där, säger Daniel Mossberg på Trafikverket. 

Svart kablar över vägarna är en klassiker som många undrar över. Plötsligt dyker de upp på vägen. Många funderar på vad de gör för nytta. Och vilken funktion de har.
– Dessa kablar mäter olika saker i trafiken. Främst mäter de hur mycket trafik som åker på en specifik väg, men även hastigheten, säger Daniel Mossberg till Carup.

De svarta kablarna kan också användas som underlag för om det ska bli en fartkamera på platsen. Eller hur en fartkamera påverkat hastigheten. Kablarna samlar in mängder med information. Det kan sedan myndigheten använda sig av när de tar beslut om var fartkamerorna ska finnas. 
– Man tar beslut om var fartkameror ska sättas upp med tanke på trafikmängd, hastighet och olycksstatistik, säger Trafikverket.

De svarta kablarna kan användas för att mäta om en fartkamera ska sättas upp. Foto: Maths Nilsson (Carup)

Därför blir de svarta kablarna ett enkelt och bra sätt att övervaka den svenska trafiken. Kablarna håller koll på fortkörare. När myndigheten sedan samlar in informationen kan de avgöra om platsen ska få fartkameror.
– Ibland används de endast för att mäta hastigheten på en specifik väg. Det är då en av flera parametrar som avgör om en trafiksäkerhetskamera ska placeras där, säger Daniel Mossberg.

Trafikverket tar sedan beslut om var fartkamerorna ska sättas upp. Målsättningen är 200 stycken om året. Därefter är det polisens uppdrag att identifiera och lagföra fortkörarna. 
– Under utredningen kontrolleras fordonet och möjliga förare i olika register. Bilden på föraren jämförs med pass- eller körkortsfoto. Om bilden på föraren stämmer med pass- eller körkortsfoto skickas ett underrättelsedokument med bild och mätdata till den som kört fordonet, säger Lis Marie Svonni, chef på polisens ATK-avdelning i Kiruna.

Därefter skickar polisen ut underrättelser. Om den misstänkta förnekar fortkörningen kan det sluta i tingsrätten. 
– Går det inte att identifiera föraren så skickas en förfrågan till fordonets ägare oavsett om det är ett privat eller företags fordon eller vem som har kört fordonet vid den aktuella tidpunkten, säger Lis Marie Svonni.

Trafikverket har använt sig av svarta kablar under flera decennier. Det är en välbeprövad teknik för att hålla koll på trafiken. 
– Dessa fungerar genom en trycksignal i slangen som är fylld med luft. När fordonet kör över slangen läser sensorn av varje puff, säger Daniel Mossberg. 

Detta kan de svarta kablarna mäta

  • trafikflöde
  • Typ av fordon
  • hastighet
  • acceleration/retardation
  • tidslucka

LÄS MER:

Dela med dig av Carup

Senaste nytt