Lata barnlösa bilister uppmanas hålla sig borta från familjeparkeringar. Nu höjs röster för att dela ut p-böter för den som parkerar utan barn.
– Familjeparkeringar regleras inte i Trafikförordningen, men markägaren har rätt att ge böter, säger trafikexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Familjeparkeringar är populära bland alla som är rädda för dörruppslag. Nu ryter handlarna ifrån. Man vill inte att folk ska ställa sig där om det inte finns barn i bilen.
– De är till för att barnfamiljer ska få det smidigt. Barnen ska inte behöva vara i trafiken där det är farligt, säger Linus Dennerlöv på ICA Maxi i Ronneby.
Familjeparkeringar är inte som handikapplatser. De är inte reglerade enligt lag. Däremot har den som äger marken fri rätt att avgöra reglerna för vad som gäller hos dem.
– Familjeparkeringar är inget som dyker upp på körkortsprovet. Men markägare har själva rätt att införa detta. De kan också bestämma om man ska få böter för att ställa sig på dem utan att ha barn med sig, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.

Hur övervakning ska ske är dock en fråga som kan vara svår att lösa. I Umeå har man på Söderslätts centrum haft stora bekymmer med bilister som struntar i familjeparkeringarna. Många ställer sig där av lathet eller att de är rädda för märken på sina bilar.
– Är du vuxen utan barn så ska du skämmas lite grann om du ställer sig på en familjeparkering, säger centrumchef Mia Eskilsson till SVT.
Även på Ica Maxi i Ronneby kommer det klagomål. Om familjeparkeringarna fylls av lata bilister blir många föräldrar upprörda. Platserna är öronmärkta för dem med små barn.
– Det kommer in klagomål med jämna mellanrum. Man tycker att det sköts dåligt, men vi har inte delat ut några böter, säger Linus Dennegård.
ICA Maxi har som policy över hela landet att erbjuda familjeparkeringar. Det är en del av företagets varumärke.
– Vi vill att det ska vara en upplevelse för alla att handla. Om barnfamiljerna lätt kan komma in i butiken och slippa en massa besvär, då kan upplevelsen börja redan ute på parkeringen, säger Linus Dennegård.
Trafikexperten ger andra exempel på öronmärkta parkeringar.
– I Tyskland har man till exempel parkeringar särskilt för kvinnor. Det är närmare belysning och så att de ska slippa gå genom mörka parkeringshus och oroa sig över överfall, säger Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Hon uppmanar folk att inte parkera för nära butiken. På det sättet blir handlingen lite nyttigare också.
– Jag parkerar så långt bort som det bara går, det där med vardagsmotion är inte dumt. Om man tar några extra trappsteg eller promenader varje dag så gör det skillnad.
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.