Så kan en vanlig Volvo diesel trimmas till 400 hk

De lyckades få ut 400 hästkrafter ur en vanlig Volvodiesel med enkla modifieringar. Trimning kan handla om att få säkrare omkörningsegenskaper.
– En svagare motor är inte lika säker vid en omkörning, säger Stefan Olsson, vd på BSR i Växjö. 

En tråkig Volvo Diesel gick från 190 till 400 hästkrafter. Förr var sådana här byggen bara för garagegenierna. Men nu kan vem som helst göra en likadan. BSR i Växjö har specialiserat sig på att ta fram trimning för alla Volvomodeller. 
– Om du tittar här, vi har en Volvo med 190 hästkrafter. Det verkar inte så roligt. Men vad säger ni om vi lyckas få upp den till 400. Det låter väl helt otroligt, eller hur säger Stefan Olsson. 

Det handlar inte bara om att trimma för nöjes skull. Med en klen motor kan körningen också bli mindre säker. Jämfört med dagens effektstarka elbilar och laddhybrider upplever många dieselbilarnas omkörningsprestanda som farligt långsamma.
– Om man har 190 hästkrafter är det inget man gör en omkörning med, det är livsfarligt, säger Stefan Olsson.

BSR lovar en lösning för alla Volvoägare. De har ett enormt utbud av olika motoroptimeringar. Till allt från gamla 740-modeller till de nyaste bilarna. 
– Vi har flera tusen olika motoroptimeringar till olika Volvomodeller. Denna trimmade vi från 190 till 400 hästkrafter, det är ett roligt exempel, säger Stefan Olsson.

Många blir säkert sugna på att få lite skjuts på sin Volvo. Men säkert undrar en hel del om det verkligen är säkert. Dessutom oroar sig säkert en del vad som händer om motorn går sönder. 
– Ja, det är säkert att optimera sin motor hos oss. Alla optimeringar är gjorda av oss på BSR här i Växjö. Vi har även en egen BSR Maskingaranti som ingår första året.

Men vad säger tillverkarna? Om man trimmar sin Volvo, gäller då garantin? Det är inte helt säkert.
– Att ”trimma bilen är ett mycket vitt begrepp. Men – Service & garantiboken säger: ”Säljaren är ansvarig för fel som redan finns vid leveransen eller som uppstår under garantiperioden. Säljaren ska dock inte vara ansvarig om han kan göra troligt att felet har uppstått på grund av att fordonet har konverterats eller modifierats, uppger Magnus Holst, informationschef på Volvo Cars.

Urval av motoroptimering till Volvo

(Inom parentes modellens antal hästkrafter i originalutförande. Sedan maximala möjliga antal efter alla optimeringssteg.)

Volvo 850 T5 (225 hk) 315 hk
Volvo 850 R  (250 hk)  330 hk
Volvo 850 2,0 T (211 hk) 240 hk
Volvo 940 LPT (135 hk) 500 hk
Volvo C70 2,0 I (163 hk) 250 hk
Volvo S40 2,0T (160 hk) 205 hk
Volvo S60 I 2.4 D (126 hk) 220 hk
Volvo S70 2.0 T (163 hk) 250 hk
Volvo S80 2,4 T (200 hk) 252 hk
Volvo XC40 (177 hk) 198 hk

LÄS MER: