En stillsam natt förvandlades snabbt till en skräckupplevelse för familjen. Ett litiumbatteri från barnets elcykel började plötsligt brinna. Nu väntar lång sanering innan huset kan användas igen. Så här minskar du riskerna.
Ett litiumbatteri från ett av barnens elcyklar började plötsligt brinna i vardagsrummet under torsdagsnatten. Branden startade när familjen sov, men tack vare snabb insats hann elden inte sprida sig förbi vardagsrummet. Rök, vatten och giftiga rester har gjort att man inte kan bo i huset. Nu väntar flera månaders sanering och reparation innan familjen kan flytta hem igen. Branden lämnade efter sig farliga ämnen som måste tas bort på ett säkert sätt.
Allt fler använder elsparkcyklar, elcyklar och elbilar – och då ökar också antalet bränder med litiumjonbatterier. Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap har slagit larm för en alarmerande ökning av bränder i elsparkcyklar. Förra året ökade antalet bränder med 48 procent, och 174 eldrivna fordon började brinna – en oroväckande utveckling. Om ett batteri blir för varmt kan en kemisk reaktion, som kallas termisk rusning, starta. Då kan batteriet börja brinna och explodera.
Branden sprider sig snabbt och släpper ut giftiga gaser. Sådana bränder är svåra att släcka, de kräver ofta mer än bara vatten – och kan också börja brinna igen flera timmar senare. Bilindustrin har tagit fram smarta säkerhetssystem för att minska brandrisken i elbilar. Det handlar om värmeskydd, programvara som övervakar batteriet och flera lager av säkerhet. Men batterier till elcyklar och elsparkcyklar skiljer sig mycket åt i kvalitet. Om du använder billiga batterier från okända märken ökar risken för brand.
MSB:s råd för säker hantering av litiumjonbatterier (elcyklar och elsparkcyklar)
Råd | Förklaring |
---|---|
Undvik trånga utrymmen vid laddning | Ladda inte i garderober, lådor eller andra instängda platser |
Ladda på hårt, obrännbart underlag | Ladda aldrig i säng, soffa eller på mjuka material |
Förvara svalt och torrt | Gärna i originalförpackning, för att minska risk för skador |
Skydda mot stötar och slag | Viktigt vid transport eller förvaring |
Ladda alltid under uppsikt | Ladda aldrig när du sover eller lämnar hemmet |
Använd originalbatterier och original-laddare | Endast tillverkarens rekommenderade utrustning ska användas |
Skydda batteriet från fukt och värme | Förhindra överhettning och skador |
Avsluta användning vid tecken på fel | Sluta använda om batteriet sväller, läcker, luktar eller blir onormalt varmt |
Lämna in gamla/skadade batterier | Återvinn på återvinningscentral eller insamlingsställe för farligt avfall |
Ha brandvarnare och brandsläckare hemma | Grundläggande brandskydd i bostaden |
LÄS MER:

Anton Nordgren är en motorintresserad journalist med examen från Umeå Universitet. Han har tidigare arbetat som skribent inom mat och dryck samt som sportjournalist.