Så höga strafftullar får nya lyx-Volvon

Nya Volvo ES90 byggs i Kina och drabbas av hårda strafftullar direkt. Lanseringsfesten kom av sig när omvärlden knackade på dörren. 
– Vi får se vad tullarna hamnar på, säger Volvos finanschef Johan Ekdahl.

Volvo rullade fram sin nya Kina-tillverkade elbil ES90 utanför konsthallen Artipelag utanför Stockholm. Företagets vd Jim Rowan hoppade ur bilen och mötte ett pressuppbåd av flera hundra journalister. Samtidigt rasar ett handelskrig ute i världen. USA:s nya president Donald Trump hotar med strafftullar varje dag. Redan nu är det 102,5 procents tull på elbilar från Kina som importeras till USA. Samtidigt har EU infört strafftullar mot Geely och Volvo Cars på 18,8 procent. 

– Vi får se vad tullarna hamnar på. Tullarna mot Kanada och Mexiko har kommit och gått lite grann. Det är kanske en kombination av fakta och förhandlingsutspel. Det är klart att det är något vi måste navigera, sedan får vi se på vilken nivå, säger bolagets finanschef Johan Ekdahl, till TT.

Volvos nya modell kommer att tillverkas i kinesiska Chengdu. Det gör det svårt för Volvo att hålla ett lågt pris och samtidigt tjäna pengar på bilen. Allra helst med de nya tullarna. Priset börjar på 970 000 kronor för den billigaste varianten. Det är ännu inte bekräftat att den ska släppas i USA. I Sverige går den beställa på hemsidan, men i USA finns ingen information om bilen.

Samtidigt skulle Volvo kunna börja tillverka den här nya bilen i Charleston, South Carolina där man har en fabrik. På det sättet skulle de kunna komma undan tullarna på 102 procent i USA. Men några sådana planer verkar inte företaget ha. Den nya ES90, som samtidigt är ett rullade fort på fem meter, är byggd för den kinesiska marknaden. Där efterfrågar bilköpare allt större fordon.
– Det är en viktig bil i Kina och vi har en ganska stark position på sedan-modeller i Kina. Sedan är det andra länder i Asien liksom Storbritannien som inte har några tullar, säger Johan Ekdahl. 

Volvo ES90 bygger på samma plattform som SUV:en EX90. Den visades första gången 2022. Men efter en rad förseningar har de första kunderna i Sverige fått sina bilar först nu. Medan EX90 hade problem med att få tekniken att fungera, kan ES90 vara en mer komplett produkt från början. Företaget räknar med att svenska kunder kan få den levererad i slutet av året. Med ES90 tränger sig Volvo fram bland de främsta teknikinovatörerna i branschen. 

Den kan ta sig 70 mil på en laddning och med bara tio minuters laddning ska den klara ytterligare 30 mil. Dessutom är den omkring 400 kilo lättare än sin föregångare, SUV:en EX90.

ES90 kommer att finnas både som en lite billigare bakhjulsdriven version. Men också med fyrhjulsdrift.  Men med tanke på handelskrig, tullar och det oberäkneliga priset kommer nog inte fartygen från Kina att digna av ES90 till den europeiska eller svenska marknaden. 
LÄS MER: