Så här mycket kostar skiftet till vinterdäck i år. Stora skillnader mellan stad och landsbygd.
– Jag förstår att många undrar hur det kan vara så dyrt för lite arbete och förvaring, säger Helena Wallberg, marknadschef hos Vianor.
Carup har granskat priserna för byte till vinterhjul. En bilägare i Stockholm kan få betala 1840 kronor för däckskifte och däckhotell. Om personen skulle bott i skånaka Vellinge hade det varit halva priset.
– Det borde kanske vara billigare att byta däck, så tänker jag också när det är dags för skifte, säger Helena Wallberg på Vianor.
En stockholmare kan spara tusen kronor på att åka några mil utanför tullarna och välja en däckfirma på en mindre ort. Hos Vianor erkänner man de höga prisskillnaderna mellan stad och landsbygd.
– Jag förstår att många undrar hur det kan vara så dyrt för lite arbete och förvaring. Men man ska tänka på att det kräver verktyg, personal som också ska ha utbildning för att det ska vara säkert, säger Helena Wallberg.

I Stockholm är det inte många som har plats att förvara däcken. Där bor folk trängre och behöver mer ofta däckhotell. Samtidigt är priserna betydligt högre. I skånska Vellinge är det vanligare med stora garage och uppfarter där man kan skifta på egen hand.
– Här kostar det 400 kronor att skifta däck, vill man ha däckhotell så blir det 990 kronor. Jag märker att fler och fler vill ha däckhotell nuförtiden och vi har bra lokaler och tar ett vettigt pris för detta, säger Jimmy Lemhedentel, svensk mästare i däckskifte och ägare av Däckpartner i Vellinge.
Därför är det så dyrt
Vianor försvarar sina prisskillnader. Ett däckskifte kan ta mellan tio och tjugo minuter, ändå får man betala mellan 400 och 600 kronor.
– Även om det kan låta dyrt för däckskifte så reflekterar det kvalitet på de investeringar man gör. Det kostar pengar att anlita ett proffs, säger Helena Wallgren.
I Vellinge håller man nere priserna. Däckverkstäderna har inte lika många kunder som i de större städerna.
– Det är olika taxor var i landet man befinner sig. Om det är en större stad eller mindre spelar roll. Det blir billigare här hos oss, säger Jimmy Lemhedentel.
I norra Sverige började skiftestiden för flera veckor sedan. I den sydligaste landsändan har det precis börjat röra på sig.
– Nu har det börjat komma igång här i Skåne. Under helgen som gick så hade vi lite frost på morgonen. Då börjar folk att tänka på att skifta. Nästa vecka kommer vi att ta in extrapersonal och höja ribban så att vi kan hjälpa alla våra kunder, säger Jimmy Lemhedentel.
Vianor förklarar prisskillnaderna mellan stad och landsbygd. Enligt dem beror det på faktorer som är svåra att styra över.
– Det beror på att kostnaden för lokaler och hyra är mycket dyrare i Stockholm. Om man har en däckverkstad på en mindre ort så behöver man inte alls betala lika mycket. Om omkostnaderna går ner kan vi också hålla lägre priser, säger Helena Wallgren.
Hon varnar för att gå till mindre nogräknade däckskiftare. Man får det man betalar för, menar Vianor.
– Det finns seriösa och oseriösa aktörer. Jag tycker att man ska tänka på detta som kund. Både utifrån ett säkerhetsperspektiv. Men också samhällssynpunkt. En aktör som inte betalar sina skatter och avgifter ordentligt är inte seriös, säger Helena Wallgren.
Hos en seriös däckverkstad får man garanti på jobbet. Det kan inte de mindre nogräknade däckskiftarna inte erbjuda.
– Hos oss kan man komma tillbaka efter tio mil och se till så att bultarna sitter ordentligt och att allt är som det ska, då är man en seriös aktör, avslutar Helena Wallgren.
Så här mycket kostar det att skifta hjul (18-tum):
Mekonomen: 500 kr
Vianor: 600 kronor
Däckskiftarna: 450 kronor
Däckteam: 500 kronor
Däckia: 499 kronor
(Priserna kommer från företagens onlinebokning, kan variera mellan olika verkstäder)
LÄS MER:

Andreas Jemn är journalist och författare.