Har du någonsin hört talas om filosofin “en man, en motor”? Det är nämligen så Mercedes-AMG valt att arbeta när de tillverkar sina världskända kraftpaket som används av några av de mest kända biltillverkarna. Nu får vi följa med och få en unik inblick i hur AMG:s legendariska V8 sätts ihop av en ensam mekaniker.
Mercedes-AMG sticker ut från de flesta andra motortillverkarna. De bygger sina motorer på ett helt annorlunda sätt. Nämligen “en man, en motor” filosofin. Det innebär att under hela motorns monteringsprocess sköts allting av en ensam mekaniker. AMG-motorer har en hög status bland bilälskare och återfinns i bilmodeller från Mercedes, Aston Martin och Lotus bland annat. Arbetet med monteringen är otrolig och nu får vi en unik inblick i hur det faktiskt går till.
I ett Youtubeklipp på kanalen Gommeblogs får vi följa med när Mercedes legendariska 4,0-liters dubbelturbo-V8 monteras ihop av mekanikern, Jannick Stahl vid AMG:s tillverkningscenter i Affalterbach utanför Stuttgart i Tyskland. Vi får följa med och se när kolvarna går in i blocket och turboladdarna från BorgWarner blir monterade.
Filosofin med en man, en motor lever verkligen upp till bevis. Under hela processen är det enbart teknikern Stahl som monterar alla komponenter. Kalla arbetet för “handgjort” är dock svårare. Till sin hjälp har han ett flertal olika smarta maskiner som hjälper till med det mesta. I klippet får vi också se hur mekanikern lägger till, en egen personlig namnlapp. Självklart placeras den på toppen och motorn är sedan redo för provkörning.
V8:an skickas vidare till en dyno-tekniker som placerar motorn i en maskin där effekten mäts för att se allt fungerar. Efter det skickas motorn vidare till någon av biltillverkarens monteringsfabriker.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.